Strategie 9 AFC A J A X NV JAARVERSLAG 2 0 0 4 2 0 0 5 Als je Ajax heet, is het eigenlijk géén wonder dat je roem de hele wereld over gaat. Dat was al zo toen Ajax in de strijd tegen Troje een heldenrol vervulde.Wie de prijzenkasten in de Amsterdam ArenA bekijkt, beseft dat aan de naam en faam van Ajax ook vandaag niet te twijfelen valt. Bekers, borden en bokalen staan in overvloed te fonkelen. Ajax was negenentwintig keer lands kampioen, triomfeerde in vijftien nationale bekerwedstrijden en won vier maal de Europa Cup voor landskampioenen. Met zo'n rijkdom aan overwinningen mag je een topclub heten. Maar nog belangrijker is het, om in elke vezel een topclub te willen zijn. En dat elke dag. "Last but not least" het supportersbeleid. Ajax stelt zich ten doel optimaal te voldoen aan gerechtvaardigde verwachtingen, wensen en verlangens van de supporters die Ajax enthousiast ondersteunen. Maar altijd blijft er een kans dat aan deze verwachtingen, wensen en verlangens niet in voldoende mate kan worden voldaan. Ajax verwacht in zulke gevallen toch te kunnen rekenen op het begrip van de supporters. Dat geeft een hechte basis om samen voortvarend verder te bouwen aan succes. Ajax streeft continu naar een evenwichtige prijsopbouw van de toegangskaarten, naar een goed gevoel van comfort en veiligheid voor alle supportersgroepen en naar een goede bereikbaarheid van het stadion en zijn parkeerfaciliteiten. Het verbeteren van de veiligheid van Ajax-supporters wordt mede gewaarborgd door met de diverse supportersgroeperingen eenduidig te communiceren en bovendien door de inzet van vakbekwame stewards en het verder optimaliseren van het gebruik van de uitkaart bij uitwedstrijden. Ajax heeft zich de verplichting opgelegd om altijd te behoren tot de top van het Nederlandse betaald voetbal én om aansluiting te houden bij de beste clubs van het internationale voetbal. Ajax wil dit realiseren met een selectie van eerste elftalspelers die bestaat uit een kern van in hoofdzaak zelf opgeleide voetballers, bij voorkeur met internationale ervaring. Deze kern van spelers waarborgt de herkenbaarheid van Ajax voor zowel supporters als sponsors. Als de doorstroming van de eigen jeugd niet naar wens verloopt, zal via scouting naar externe spelers moeten worden uitgekeken. Om deze doelstelling te kunnen verwezenlijken, is Ajax erop gespitst zijn jeugdopleiding en zijn binnen- en buitenlandse scoutingactiviteiten continu scherp te analyseren, te evalueren en waar nodig bij te sturen. De financiële doelstelling van Ajax is om - indien twee rondes UEFA Cup worden gespeeld - operationeel op zijn minst breakeven te draaien. Het uiteindelijke bedrijfsresultaat wordt vervolgens in de eerste plaats bepaald door de netto-opbrengsten uit het behalen van de pouleronde en eventueel verder spelen in de UEFA Cup of in de UEFA Champions League.Ten tweede is het nettoresultaat vergoedingssommen van belang. Beide factoren zijn onzeker, maar Ajax spant zich in om deze bronnen van inkomsten over een langere reeks van jaren winstgevend te laten zijn en hiermee aandeelhouderswaarde te creëren. Het Ajax-aandeel in de na de beursgang opgezette buitenlandse deelnemingen is aanzienlijk afgebouwd. Ajax heeft nog een belang van 51% in Ajax Cape Town en met Germinal Beerschot Antwerpen bestaat een technisch samenwerkingsverband. In Nederland is dit, naast HFC Haarlem, nu eveneens het geval met FC Omniworld. Met Ajax America is een meer commerciële samenwerking opgezet. Met de grootaandeelhouder van Ajax America, Advanced Travel Partners (ATP), wordt samengewerkt aan de organisatie van Soccer Camps. Ajax streeft er naar uit deze samenwerking ook technisch voordeel te halen. Naast het beleid ten behoeve van de kernactiviteit voetbal wil Ajax een leidende rol blijven vervullen in de voortgaande vergroting van de commerciële belangen van het betaald voetbal, wereldwijd. Dit kan door de aan voetbal gerelateerde activiteiten, zoals merchandising, tv-rechten en sponsoring, maximaal te benutten. Mediarechten zal Ajax zoveel mogelijk zelf proberen uit te baten. Daarbij blijft uiteraard aandacht bestaan voor de belangen van andere competitiedeelnemers. De ontwikkelingen van nieuwe media voltrekken zich in hoog tempo, waardoor niet getwijfeld hoeft te worden aan nieuwe geldstromen voor Ajax in de komende jaren. De merchandisingstrategie is gericht op het vergroten van het distributienetwerk en het verbreden van het assortiment Ajax-artikelen. Daarbij geldt het uitgangspunt dat Ajax ten aanzien van deze activiteiten regievoerder is en geen investeerder.

AJAX ARCHIEF

Jaarverslagen Ajax NV (vanaf 1997) | 2004 | | pagina 13