6
Tenslotte heeft Ajax ook nog vier amateur-elftallen die uitkomen in de
competities die de KNVB op zaterdag organiseert. Deze elftallen
spelen op recreatieve basis en maken geen deel uit van de opleiding
voor het eerste elftal van het betaald voetbal. Dat neemt niet weg, dat
ook hier een hoge kwaliteit aanwezig is. Het eerste Ajax-elftal van de
zaterdagafdeling speelt dan ook in de hoogste klasse van het
zaterdagamateurvoetbal.
Aan voetbal gerelateerde activiteiten
De voetbalactiviteiten worden ondersteund door daaraan gerelateerde
activiteiten.Via mediarechten, partnerships, sponsoring, reclame,
merchandising, portretrechten en het Ajax Museum worden extra
inkomsten gegenereerd.
De mediarechten bestaan voor het grootste deel uit traditionele
televisierechten. Ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media als
vast en mobiel internet en breedband zijn veelbelovend en zullen naar
verwachting voor een stijging van de inkomsten zorgdragen. De
inkomsten uit televisierechten kwamen het afgelopen seizoen voort uit
afspraken met:
- NOS voor de samenvattingen van de Holland Casino Eredivisie en
de wedstrijden van de UEFA Cup;
- SBS6 voor het toernooi om de nationale beker;
- Canal+ voor de Holland Casino Eredivisie Live;
- UEFA voor deelname aan de UEFA Champions League.
Voor het seizoen 200S/2006 vloeien de aanmerkelijk gestegen
inkomsten voort uit afspraken met:
- Versatel voor de Eredivisie Live;
- Talpa en RTL voor samenvattingen en reportages van de Eredivisie;
- SBS6 voor het toernooi om de nationale beker;
- NOS voor de kwalificatie UEFA Champions League en mogelijk ook
voor de UEFA Cup;
- UEFA voor deelname aan de UEFA Champions League.
nemen in hun landelijke en internationale marketing- en communi
catiebeleid. Zo wordt gestreefd naar een samenwerking die beide
partijen een nog groter platvorm biedt voor zakelijk en sportief succes.
De inkomsten uit reclame worden gerealiseerd door de verkoop van
reclameborden rondom de velden en advertentieruimte op de virtuele
borden naast het doel. Andere interessante reclamemogelijkheden
zijn de videoschermen in het stadion.de advertentieruimte in
Ajax-publicaties en de supplierovereenkomsten met leveranciers.
De merchandisingactiviteiten van Ajax bestaan uit het geven van
licenties en het distribueren van sport- en andere artikelen, voorzien
van Ajax woord- en beeldmerken. Deze distributie vindt plaats door
in eigen beheer ontwikkelde producten welke steeds makkelijker hun
weg naar de groothandel én de eindverbruiker vinden. Daarnaast
geschiedt dit door het direct leveren van deze artikelen aan de
supporter via internetmailordering en via de in de Amsterdam ArenA
gevestigde Official Ajax Fanshop.
Ajax Images biedt een toegevoegde waarde door de exploitatie van de
portretrechten van de spelers.
Tenslotte bevindt zich in de Amsterdam ArenA ook nog het Ajax
Museum. Hier wordt letterlijk vorm gegeven aan de relatie tussen het
heden en het verleden. Naast relikwieën, memorabilia, documenten,
persoonlijke bezittingen van Ajax vedetten en fotografie, beschikt het
museum over een ruimte met de belangrijkste trofeeën.
Ajax heeft op dit moment 6 partners, 7 sponsors en 10 suppliers. In
algemene zin streeft Ajax naar driejarige overeenkomsten met zijn
commerciële relaties. Met twee van de belangrijkste partners lopen de
contracten langer. Met ABN AMRO tot en met seizoen 2010/2011 en
met adidas tot en met seizoen 2008/2009.
Het sponsorbeleid van Ajax is erop gericht de partners, sponsors en
suppliers optimaal te ondersteunen bij het activeren van hun
commerciële beleid, zowel nationaal als internationaal. Ajax zet zich in
om hun aanpak ten aanzien van sponsoring zo veel mogelijk te
verbreden en te verdiepen. De club voorziet de partners en sponsors
van exposure met behulp van de Ajax-mediamix. Deze mix bestaat
ondermeer uitAjax.nl, Ajax Magazine, het wedstrijdprogrammablad
Kick Off en de voor Ajax altijd aanwezige vrije publiciteit. Ajax wil
partners overtuigen van het belang om club en merknaam op te