Ajax op
ziekenbezoek
hadden het opleiden van jeugdspelers voor de selectie van het eerste
elftal van Ajax Amsterdam ten doel. Wel is de technische samen
werking met beide deelnemingen instandgehouden. Een soortgelijke
technische samenwerking onderhoudt Ajax ook met HFC Haarlem.
Met de Royale Orlando Football Academy is een meer commerciële
samenwerking opgezet. Deze richt zich vooral op de organisatie van
Soccer Camps onder leiding van de grootaandeelhouder van Ajax
Orlando, ATP (Advanced Travel Partners).
De deelneming in Ajax Cape Town (ACT) van 51 bestaat nog
steeds en is op technisch en financieel gebied een onderdeel van het
totale Ajax.
Naast het beleid ten behoeve van de kernactiviteit (voetbal) wil
Ajax ook een leidende rol vervullen in de voortgaande vergroting
van de commerciële belangen van het betaald voetbal wereldwijd.
Dit kan door de aan voetbal gerelateerde activiteiten ook maximaal
te benutten.
Met betrekking tot de mediarechten zal Ajax proberen deze zoveel
mogelijk zelf uit te baten, waarbij uiteraard aandacht zal blijven bestaan
voor de belangen van de andere deelnemers aan de competitie(s). De
ontwikkeling van de nieuwe media is van dien aard dat Ajax hoopvol is
gestemd over de uitkomst van de eerder uitgesproken verwachting
over nieuwe geldstromen voor de komende jaren.
De merchandisingstrategie is gericht op het vergroten van
het distributienetwerk en het verbreden van het assortiment
Ajax-artikelen. Uitgangspunt hierbij is dat Ajax prefereert een
regie-voerder te zijn, boven een investeerder met bijvoorbeeld
voorraadrisicos.
Ten slotte nog een belangrijk onderdeel van het beleid, te weten
het supportersbeleid. Ten aanzien van het supportersbeleid stelt Ajax
zich ten doel optimaal te voldoen aan de gerechtvaardigde verwach
tingen, wensen en verlangens van de supporters die Ajax enthousiast
ondersteunen.
Ajax streeft continu naar een evenwichtige prijsopbouw van de
toegangskaarten, een gevoel van comfort en veiligheid voor alle
supportersgroepen en een goede bereikbaarheid van het stadion
en zijn parkeerfaciliteiten. Het verbeteren van de veiligheid van
Ajax-supporters wordt mede gewaarborgd door met de diverse
supportersgroeperingen eenduidig te communiceren, door de inzet
van vakbekwame stewards en het verder optimaliseren van het
gebruik van de uitkaart bij uitwedstrijden.
Ajax is partner van de VU Kinderkliniek. Dat
houdt in dat Ajax ondersteuning geeft op het
gebied van faciliteiten, financiën en netwerkcon
tacten. Elk jaar bezoeken de Ajacieden de kliniek:
een lichtpunt in een voor zieke kinderen moeilijke
periode. Het is de bedoeling dat de Ronald
McDonald VU Kinderstad, waarin de kinderen met
hun familie kunnen ontsnappen aan de hectiek van
het ziekenhuis, eind 200S is gerealiseerd.
10