Ajax op ziekenbezoek hadden het opleiden van jeugdspelers voor de selectie van het eerste elftal van Ajax Amsterdam ten doel. Wel is de technische samen werking met beide deelnemingen instandgehouden. Een soortgelijke technische samenwerking onderhoudt Ajax ook met HFC Haarlem. Met de Royale Orlando Football Academy is een meer commerciële samenwerking opgezet. Deze richt zich vooral op de organisatie van Soccer Camps onder leiding van de grootaandeelhouder van Ajax Orlando, ATP (Advanced Travel Partners). De deelneming in Ajax Cape Town (ACT) van 51 bestaat nog steeds en is op technisch en financieel gebied een onderdeel van het totale Ajax. Naast het beleid ten behoeve van de kernactiviteit (voetbal) wil Ajax ook een leidende rol vervullen in de voortgaande vergroting van de commerciële belangen van het betaald voetbal wereldwijd. Dit kan door de aan voetbal gerelateerde activiteiten ook maximaal te benutten. Met betrekking tot de mediarechten zal Ajax proberen deze zoveel mogelijk zelf uit te baten, waarbij uiteraard aandacht zal blijven bestaan voor de belangen van de andere deelnemers aan de competitie(s). De ontwikkeling van de nieuwe media is van dien aard dat Ajax hoopvol is gestemd over de uitkomst van de eerder uitgesproken verwachting over nieuwe geldstromen voor de komende jaren. De merchandisingstrategie is gericht op het vergroten van het distributienetwerk en het verbreden van het assortiment Ajax-artikelen. Uitgangspunt hierbij is dat Ajax prefereert een regie-voerder te zijn, boven een investeerder met bijvoorbeeld voorraadrisicos. Ten slotte nog een belangrijk onderdeel van het beleid, te weten het supportersbeleid. Ten aanzien van het supportersbeleid stelt Ajax zich ten doel optimaal te voldoen aan de gerechtvaardigde verwach tingen, wensen en verlangens van de supporters die Ajax enthousiast ondersteunen. Ajax streeft continu naar een evenwichtige prijsopbouw van de toegangskaarten, een gevoel van comfort en veiligheid voor alle supportersgroepen en een goede bereikbaarheid van het stadion en zijn parkeerfaciliteiten. Het verbeteren van de veiligheid van Ajax-supporters wordt mede gewaarborgd door met de diverse supportersgroeperingen eenduidig te communiceren, door de inzet van vakbekwame stewards en het verder optimaliseren van het gebruik van de uitkaart bij uitwedstrijden. Ajax is partner van de VU Kinderkliniek. Dat houdt in dat Ajax ondersteuning geeft op het gebied van faciliteiten, financiën en netwerkcon tacten. Elk jaar bezoeken de Ajacieden de kliniek: een lichtpunt in een voor zieke kinderen moeilijke periode. Het is de bedoeling dat de Ronald McDonald VU Kinderstad, waarin de kinderen met hun familie kunnen ontsnappen aan de hectiek van het ziekenhuis, eind 200S is gerealiseerd. 10

AJAX ARCHIEF

Jaarverslagen Ajax NV (vanaf 1997) | 2003 | | pagina 14