ledereen naar Ajax
AFC A J A X NV JAARVERSLAG 2 0 0 3 2 0 0 4
hun commerciële beleid en probeert hen te interesseren in een
verdere verdieping van hun sponsorrelatie met Ajax. De club
voorziet de partners en sponsors van exposure middels de
Ajax-mediamix, bestaande uit onder andere vrije publiciteit, ajax.nl,
Ajax Magazine en het wedstrijdprogrammablad Kick Off.
Geprobeerd wordt de partners ervan te overtuigen Ajax op te
nemen in hun internationale marketing en communicatiebeleid.
Ajax streeft hiermee naar een samenwerking die beide partijen
een nog groter platform biedt voor zakelijk en sportief succes.
De reclame-inkomsten worden gerealiseerd uit de verkoop van
reclameborden rondom de velden en virtueel naast het doel, door
reclame op de videoschermen in het stadion, uit advertenties in de
Ajax-publicaties en uit de supplierovereenkomsten die met een
aantal leveranciers zijn afgesloten. Een voorbeeld is de levering van
computers (IBM) en fax- en kopieerapparatuur (Canon).
De merchandisingactiviteiten van Ajax bestaan uit het geven van
licenties op royalt/basis voor het produceren en distribueren van
sport- en andere artikelen voorzien van de Ajax-woord- en
beeldmerken. Daarnaast ontwikkelt Ajax ook producten in eigen
beheer, zowel voor levering aan de groothandel als rechtstreeks aan
de eindverbruiker. Het direct leveren van deze artikelen aan de
supporter geschiedt via internetmailordering en via de in de
Amsterdam ArenA gevestigde Official Ajax Fanshop.
Ajax tracht extra toegevoegde waarde te realiseren via de
exploitatie van de portretrechten van de spelers. Spelers hebben
daarvoor een overeenkomst gesloten met Ajax Images.
Om de relatie tussen het verleden en het heden goed vorm te geven
is er het Ajax Museum in de Amsterdam ArenA. Dit museum geeft
op een pakkende wijze de geschiedenis van de club weer. Naast
relikwieën, memorabilia, documenten, persoonlijke bezittingen van
(ex-)spelers en fotografie, beschikt het museum over een ruimte met
de belangrijkste trofeeën. In het museum kunnen ook de successen
in beeld en geluid opnieuw worden ervaren.
Strategie
Ajax moet continu behoren tot de top van het Nederlandse betaald
voetbal én aansluiting houden bij de beste clubs van het Europese
voetbal. Een ambitieuze doelstelling die Ajax wil realiseren met
een selectie eerste elftalspelers die bestaat uit een kern van
(voornamelijk zelfopgeleide) talentvolle spelers met bij voorkeur
internationale ervaring.
Die kern van spelers waarborgt de herkenbaarheid van Ajax voor
supporters en sponsors. Als de doorstroming van de eigen jeugd
kortstondig stagneert, zal er via scouting naar extra externe spelers
gekeken moeten worden. Om deze doelstelling te kunnen
verwezenlijken zal Ajax zijn jeugdopleiding en (inter)nationale
scouting doorlopend scherp analyseren en daar waar nodig bijsturen.
In geen enkel Nederlands stadion is zoveel
plaats voor rolstoelgebonden supporters als in
de Amsterdam ArenA. Naast de 55 al bestaande
rolstoelplekken beschikt het stadion nu over nog
eens 61 rolstoelplaatsen en een zelfde aantal
stoelen voor begeleiders aan de Noordzijde van
het stadion. Het platform, dat een oppervlakte
heeft van 400 vierkante meter, beschikt over
alle voorzieningen. Het platform is tot stand
gekomen in nauwe samenwerking met de
Amsterdam ArenA en de Supportersvereniging
Ajax en met financiële steun van de gemeente
Amsterdam.
Ajax stelt zich financieel ten doel operationeel break-even te spelen
indien één ronde UEFA Cup wordt gespeeld. Het uiteindelijke
bedrijfsresultaat wordt dus bepaald door (I) de netto-opbrengsten
uit het behalen van de pouleronde en mogelijk vervolg in de UEFA
Cup, danwel het spelen in de UEFA Champions League en door (2)
het nettoresultaat vergoedingssommen. Beide factoren zijn onzeker,
maar Ajax stelt zich ten doel dat beide over een langere reeks
van jaren gemiddeld een significant positieve bijdrage leveren en
daarmede aandeelhouderswaarde creëren.
Het Ajax aandeel in de na de beursgang opgezette buitenlandse
deelnemingen in Ghana en België is afgebouwd. Deze deelnemingen
7