6
V-*C A
licenties op royaltybasis voor het produceren en distribueren van
sportartikelen en niet-sportartikelen, die voorzien zijn van de
woord- en beeldmerken van Ajax (naam en logo). Daarnaast ontwik
kelt Ajax ook producten in eigen beheer zowel voor leverantie aan
de groothandel als rechtstreeks aan de eindverbruiker. Het direct
leveren van (niet-)sportartikelen aan de supporters geschiedt via
Internet en mailordering. Tevens speelt hierbij de eigen fanshop in
de Amsterdam ArenA een belangrijke rol. Tenslotte tracht Ajax een
extra toegevoegde waarde te realiseren via de exploitatie van de
portretrechten van de spelers, die daarvoor een contract hebben
getekend met Ajax Images.
Om de relatie tussen verleden en heden goed inhoud te geven,
toont het in de Amsterdam ArenA gevestigde Ajax Museum op een
pakkende wijze de geschiedenis van de club. Naast relikwieën,
memorabilia, documenten, persoonlijke bezittingen van (ex-)spelers
en fotografie beschikt het museum over een ruimte met de belang
rijkste trofeeën, waar ook de successen in beeld en geluid kunnen
worden herbeleefd.
Strategie
Ajax moet continu behoren tot de top van het Nederlands betaald
voetbal én tot de top van het clubvoetbal in Europa. Een ambitieuze
doelstelling die de club wil realiseren met een selectie eerste elftal
spelers die bestaat uit een combinatie van jong talent en spelers met
internationale ervaring. Soms betekent dit, als de eigen jeugd-
doorstroming stagneert, extra naar externe spelers gekeken moet
worden. Om herkenbaarheid naar supporters en sponsors te kunnen
waarborgen, moet er ook aandacht zijn voor een grote kern van zelf
opgeleide spelers. Om deze doelstellingen en subdoelstellingen te
kunnen verwezenlijken, zal Ajax zijn jeugdopleiding en de inter
nationale scouting doorlopend scherp moeten analyseren.
De vier jaar geleden, opgestarte buitenlandse deelnemingen,
beoogden meden het opleiden van jeugdspelers voor de selectie
van het eerste elftal van Ajax Amsterdam. Onlangs heeft de voor
genomen evaluatie van de deelnemingenstrategie plaats gevonden.
Op basis daarvan en door gewijzigde regelgeving vanuit de wereld
voetbalbond FIFA zijn in Ghana (Ashantie Goldfields Sporting Club)
en België (Germinal Beerschot Antwerpen) de financiële participaties
afgebouwd, echter met behoud van een technische samenwerking.
Een soortgelijke samenwerking onderhoudt Ajax met H.F.C.
Haarlem en met Royale Orlando Football Acadamy.
Naast het beleid ten behoeve van de kernactiviteit (voetbal) wil
Ajax mede een leidende rol vervullen in de voortgaande commer
cialisering en globalisering van het betaald voetbal door ook de aan
voetbal gerelateerde activiteiten maximaal te benutten.
Wat de uitzendrechten betreft, zal Ajax proberen deze zoveel
mogelijk zelf uit te baten waarbij uiteraard oog zal blijven bestaan
voor de belangen van de andere deelnemers aan de competitie(s).
Met betrekking tot de nieuwe media heeft Ajax inmiddels een
strategisch partnership gesloten met een aantal bedrijven waarbij
de verwachting gewettigd is dat ook deze nieuwe media (via de
exploitatie van zogenoemde media-windows) de komende jaren een
financiële ondersteuning zullen gaan leveren aan de exploitatie van
de club.
De merchandisingstrategie is gericht op het vergroten van het
distributienetwerk en het verbreden van het assortiment Ajax-
artikelen.
Tenslotte nog een belangrijk onderdeel van het beleid: supporters-
beleid. Er zal continu gestreefd worden naar een evenwichtige en
rechtvaardige prijsopbouw van de toegangskaarten, een gevoel van
comfort en veiligheid, alsmede naar een goede bereikbaarheid van
het stadion en zijn parkeerfaciliteiten. Het verbeteren van de veilig
heid van Ajax-supporters wordt vooral gewaarborgd door de inzet
van stewards en het verder optimaliseren van het gebruik van de
uitkaart bij uitwedstrijden.