6 V-*C A licenties op royaltybasis voor het produceren en distribueren van sportartikelen en niet-sportartikelen, die voorzien zijn van de woord- en beeldmerken van Ajax (naam en logo). Daarnaast ontwik kelt Ajax ook producten in eigen beheer zowel voor leverantie aan de groothandel als rechtstreeks aan de eindverbruiker. Het direct leveren van (niet-)sportartikelen aan de supporters geschiedt via Internet en mailordering. Tevens speelt hierbij de eigen fanshop in de Amsterdam ArenA een belangrijke rol. Tenslotte tracht Ajax een extra toegevoegde waarde te realiseren via de exploitatie van de portretrechten van de spelers, die daarvoor een contract hebben getekend met Ajax Images. Om de relatie tussen verleden en heden goed inhoud te geven, toont het in de Amsterdam ArenA gevestigde Ajax Museum op een pakkende wijze de geschiedenis van de club. Naast relikwieën, memorabilia, documenten, persoonlijke bezittingen van (ex-)spelers en fotografie beschikt het museum over een ruimte met de belang rijkste trofeeën, waar ook de successen in beeld en geluid kunnen worden herbeleefd. Strategie Ajax moet continu behoren tot de top van het Nederlands betaald voetbal én tot de top van het clubvoetbal in Europa. Een ambitieuze doelstelling die de club wil realiseren met een selectie eerste elftal spelers die bestaat uit een combinatie van jong talent en spelers met internationale ervaring. Soms betekent dit, als de eigen jeugd- doorstroming stagneert, extra naar externe spelers gekeken moet worden. Om herkenbaarheid naar supporters en sponsors te kunnen waarborgen, moet er ook aandacht zijn voor een grote kern van zelf opgeleide spelers. Om deze doelstellingen en subdoelstellingen te kunnen verwezenlijken, zal Ajax zijn jeugdopleiding en de inter nationale scouting doorlopend scherp moeten analyseren. De vier jaar geleden, opgestarte buitenlandse deelnemingen, beoogden meden het opleiden van jeugdspelers voor de selectie van het eerste elftal van Ajax Amsterdam. Onlangs heeft de voor genomen evaluatie van de deelnemingenstrategie plaats gevonden. Op basis daarvan en door gewijzigde regelgeving vanuit de wereld voetbalbond FIFA zijn in Ghana (Ashantie Goldfields Sporting Club) en België (Germinal Beerschot Antwerpen) de financiële participaties afgebouwd, echter met behoud van een technische samenwerking. Een soortgelijke samenwerking onderhoudt Ajax met H.F.C. Haarlem en met Royale Orlando Football Acadamy. Naast het beleid ten behoeve van de kernactiviteit (voetbal) wil Ajax mede een leidende rol vervullen in de voortgaande commer cialisering en globalisering van het betaald voetbal door ook de aan voetbal gerelateerde activiteiten maximaal te benutten. Wat de uitzendrechten betreft, zal Ajax proberen deze zoveel mogelijk zelf uit te baten waarbij uiteraard oog zal blijven bestaan voor de belangen van de andere deelnemers aan de competitie(s). Met betrekking tot de nieuwe media heeft Ajax inmiddels een strategisch partnership gesloten met een aantal bedrijven waarbij de verwachting gewettigd is dat ook deze nieuwe media (via de exploitatie van zogenoemde media-windows) de komende jaren een financiële ondersteuning zullen gaan leveren aan de exploitatie van de club. De merchandisingstrategie is gericht op het vergroten van het distributienetwerk en het verbreden van het assortiment Ajax- artikelen. Tenslotte nog een belangrijk onderdeel van het beleid: supporters- beleid. Er zal continu gestreefd worden naar een evenwichtige en rechtvaardige prijsopbouw van de toegangskaarten, een gevoel van comfort en veiligheid, alsmede naar een goede bereikbaarheid van het stadion en zijn parkeerfaciliteiten. Het verbeteren van de veilig heid van Ajax-supporters wordt vooral gewaarborgd door de inzet van stewards en het verder optimaliseren van het gebruik van de uitkaart bij uitwedstrijden.

AJAX ARCHIEF

Jaarverslagen Ajax NV (vanaf 1997) | 2002 | | pagina 12