14 >j i: ii'II 'i: "i, -'Iw'Liiviiw' ;!m voorziening voor deelnemingen van 9,4 miljoen. Het operationele resultaat (bedrijfsresultaat vóór afschrijvingen en resultaat vergoedingssommen) is verbeterd met 2,0 miljoen wat overeenkomt met 18,2%. Er wordt geen dividend uitgekeerd. Het resultaat na belastingen zal ten laste van het eigen vermogen worden gebracht. Het groepsvermogen bedraagt dan 68,5 miljoen en komt op 64,2% van het balanstotaal. De netto omzet is ten opzichte van 2000/2001 gestegen met 11,9% van 49,5 miljoen naar 55,4 miljoen. De totale bedrijfskosten zijn met 3,9 miljoen gestegen van 60,5 miljoen naar 64,4 miljoen. AFC Ajax NV (binnen- en buitenland) Omzet Voetbalomzet De voetbalomzet is ten opzichte van boekjaar 2000/2001 gestegen met 2,0 miljoen wat overeenkomt met 8,2%. Belangrijkste oorzaken zijn: - Recettes Een totale stijging van 0,7 miljoen in de losse kaartverkoop. De omzet in de nationale competitie en uit vriendschappelijke wedstrijden is teruggelopen met in totaal 0,4 miljoen. De recette Amstel Cup is toegenomen met 1,1 miljoen doordat het beloften- elftal de halve finales bereikt heeft en het eerste elftal de Amstel Cup gewonnen heeft. Omzet uit de recettes van Europese wedstrijden is toegenomen met 1,3 miljoen door het spelen van de voorronde Champions League tegen Celtic FC. - Seizoenkaarten In het boekjaar 2001/2002 zijn 37.018 seizoenkaarten voor Ajax Amsterdam verkocht, 290 minder dan het jaar ervoor, leidend tot een nagenoeg gelijk gebleven omzet van 8,0 miljoen. - Business seats en skyboxen Een lichte daling van 0,2 miljoen naar 9,4 miljoen, doordat er minder business seats zijn afgenomen. - Indirecte wedstrijdbaten Deze inkomsten zijn met 0,2 miljoen toegenomen door verhoogde inkomsten uit catering en de fancard in België. Vergoedingen voor het uitlenen van spelers zijn met 0,1 miljoen afgenomen. Het betreft hier met name de verhuur van Babangida, Van den Ban, Didulica, Douglas, Greene, Heije, Hersi, Hosé, Kanu, Lobont, Longuet, Mokoena, Nieuwenburg, Piqué en Winter. Sponsoring De sponsoringomzet bestaat uit inkomsten uit reclame baten, bedrijfssponsoring en overige baten en zijn in het verslagjaar toegenomen met 2,1 miljoen. De totale reclame-inkomsten zijn gedaald met 0,2 miljoen, maar de sponsoring door bedrijven is met 1,4 miljoen gestegen. Naast de contractuele verhogingen uit de partnercontracten met ABN AMRO, adidas en Canal+ betreft het hier het nieuwe partnercontract met KPN Planet Internet en de nieuwe sponsorcontracten met OAD Reizen en BDO Accountants Adviseurs. In de overige baten is een bedrag opgenomen voortvloeiend uit de afwikkeling van het geschil over de bijdrage van een voormalige kledingsponsor. Televisie De omzet uit de exploitatie van de televisierechten is met 2,2 miljoen toegenomen door de verbeterde inkomsten met 1,6 miljoen voor het uitzenden van de wedstrijden in de nationale competitie. Met het uitzenden van wedstrijden in Europees verband zijn 0,3 miljoen meer opbrengsten gerealiseerd, veroorzaakt door de kwalificatiewedstrijd Champions League. Onder 'televisie' zijn ook opbrengsten uit het internetproject geboekt. Merchandising De omzet uit merchandising is gedaald met 0,3 miljoen. Voornaamste oorzaak is de gewijzigde manier van verantwoorden van de mailordering en internet omzet door contractafspraken met Wehkamp. De vernieuwde Ajax Fanshop in de Amsterdam ArenA heeft een omzetverbetering van 0,4 miljoen, van 0,8 miljoen naar 1,2 miljoen, ofwel 42,9% tot gevolg gehad. Bedrijfslasten Kostprijs verkopen Deze zijn gedaald met 0,6 miljoen verband houdend met de afspraken met Wehkamp. Lonen en salarissen De salarissen zijn in totaal met 4,9 miljoen gestegen

AJAX ARCHIEF

Jaarverslagen Ajax NV (vanaf 1997) | 2001 | | pagina 18