Bij voorkeur door het internationaal verder opnemen van Ajax in hun communicatiebeleid. Een samenwerking die beide partijen een nog groter platform biedt voor zakelijk en sportief succes. De inkomsten uit televisierechten komen voort uit contracten met de NOS (samenvattingen Holland Casino Eredivisie), SBS6 (Amstel Cup), Canal+ (Holland Casino Eredivisie live) en NOS (Champions League en UEFA Cup). De merchandisingactiviteiten van Ajax bestaan uit het geven van licenties op royaltybasis voor het produceren en distribueren van sportartikelen en niet-sportartikelen, die voorzien zijn van de woord- en beeldmerken van Ajax (naam en logo). Daarnaast ontwikkelt Ajax ook pro ducten in eigen beheer voor zowel leverantie aan de groothandel als rechtstreeks aan de eindverbruiker. Het direct leveren van (niet-)sportartikelen aan de supporters geschiedt via Internet en mailordering. Tevens speelt hierbij de eigen fanshop in de Amsterdam ArenA een belangrijke rol. Tenslotte tracht Ajax een extra toege voegde waarde te realiseren via de exploitatie van de portretrechten van de spelers, die daarvoor een contract hebben getekend met Ajax Images. Om de relatie verleden/heden goed inhoud te geven, toont het in de Amsterdam ArenA gevestigde Ajax Museum op een pakkende wijze de geschiedenis van de club. Naast relikwieën, memorabilia, documenten, persoonlijke bezittingen van (ex-)spelers en fotografie beschikt het museum over een ruimte met de belangrijkste trofeeën, waar ook de successen in beeld en geluid kunnen worden herbeleefd. Strategie Ajax moet continu behoren tot de top van het Nederlands betaald voetbal én tot de top van het clubvoetbal in Europa. Een ambitieuze doelstelling die de club wil realiseren met een selectie eerste elftalspelers in een combinatie van jong talent met internationale ervaring. Soms betekent dit, dat als de eigen jeugd- doorstroming even stagneert, er extra naar buitenlandse spelers gekeken moet worden. Om herkenbaarheid naar supporters en sponsors te kunnen waarborgen, moet er ook aandacht zijn voor een grote kern van zelf opgeleide spelers. Om deze doelstellingen en subdoelstellingen te kunnen bewerkstelligen, zal Ajax zijn jeugdopleiding en de internationale scouting doorlopend scherp moeten analyseren. De drie jaar geleden, mede hiertoe opgestarte buitenlandse deelnemingen, zullen naast aandacht voor het eerste elftal veel aandacht moeten besteden aan het aantrekken van jeugdspelers die op termijn aan de selectie van het eerste elftal van Ajax Amsterdam kunnen worden toegevoegd. Onlangs heeft de voorgeno men evaluatie van onze deelnemingenstrategie plaats gevonden. Door onder andere gewijzigde regelgeving vanuit de wereldvoetbalbond FIFA is besloten om in eerste instantie in Ghana (Ashantie Goldfields Sporting Club) en België (Germinal Beerschot Antwerpen) onze financiële participatie af te bouwen. Echter, technisch staat Ajax eenzelfde samenwerking voor ogen, zoals die 7 met H.F.C. Haarlem is ontwikkeld. Naast het beleid ten behoeve van onze kernactiviteit (voetbal) wil Ajax mede een leidende rol vervullen in de voortgaande commercialisering en globalisering van het betaald voetbal door niet alleen topvoetbal te spelen, maar door ook de aan voetbal gerelateerde activiteiten hiervoor maximaal te benutten. Wat de uitzendrechten betreft, zal Ajax proberen deze zoveel mogelijk zelf uit te baten waarbij uiteraard oog zal blijven bestaan voor de belangen van de andere deelne mers aan de competitie(s). Met betrekking tot de nieuwe media heeft Ajax inmiddels een strategisch partnership gesloten met een aantal bedrijven waarbij de verwach ting gewettigd is dat ook deze nieuwe media (via de exploitatie van nieuw te omschrijven zogenoemde media- windows) de komende jaren een financiële ondersteu ning zullen gaan leveren aan de exploitatie van de club. De merchandisingstrategie heeft het afgelopen jaar een wijziging ondergaan door een aantal zaken niet meer voor eigen rekening en risico te blijven exploiteren, maar dit te doen door het afsluiten van samenwerkings overeenkomsten. Hierdoor zal een betere balans ont staan tussen opbrengsten, kosten en exploitatie-risico's. Uiteraard blijft de strategie: het distributienetwerk vergroten en het assortiment Ajax-artikelen verbreden. Tenslotte nog een belangrijke onderdeel van het beleid: supportersbeleid. Er zal continu gestreefd worden naar een evenwichtige en rechtvaardige prijsopbouw van de toegangskaarten, het gevoel van comfort en veiligheid, alsmede naar de goede bereikbaarheid van het stadion en zijn parkeerfaciliteiten. Het verbeteren van de veiligheid van Ajax-supporters wordt vooral gewaarborgd door de inzet van stewards en het verder optimaliseren van het gebruik van de uitkaart bij uitwedstrijden. In het kader van het supportersbeleid is het eindelijk ook zover dat het, zowel door Ajax als door de supporters gewenste Supportershome in het najaar van 2002 haar deuren zal openen.

AJAX ARCHIEF

Jaarverslagen Ajax NV (vanaf 1997) | 2001 | | pagina 11