Aan voetbal gerelateerde activiteiten houden een bestand bij van spelers voor de verschillende posities en spelers uit verschillende leeftijdsgroepen. Ajax streeft naar een selectie voor het eerste elftal waarin voor elke positie twee spelers beschikbaar zijn, aangevuld met één extra speler voor elke linie (verdediging, middenveld, aanval). Ajax heeft zich ten aanzien van het supporters- beleid ten doel gesteld te voldoen aan de gerechtvaardigde verwachtingen, wensen en verlangens van de supporters, het aantal sup porters te vergroten en de veiligheid van de supporters te waarborgen. De aan voetbal gerelateerde activiteiten worden uitsluitend ter ondersteuning van de voetbal activiteiten ondernomen. De gerelateerde activiteiten zijn het genereren van inkomsten uit sponsoring en reclame, het exploiteren van televisierechten en de merchandising. Ajax heeft momenteel 14 sponsors, waaronder een shirtsponsor en een kledingsponsor. De reclame inkomsten worden gegenereerd uit de reclameborden op en rond de velden, reclames op de 'big sereens' in de Amsterdam ArenA en advertenties in Ajax publicaties. Het beleid van Ajax is gericht op een vergaande samenwerking met een aantal partners, die hun sponsorrelatie met Ajax, bij voorkeur internationaal, volledig in hun communicatie beleid integreren. Hierdoor wordt een maxi male bijdrage aan de wereldwijde exploitatie van de naam en het logo van Ajax geleverd. De inkomsten uit televisierechten komen voor een belangrijk deel voort uit het contract dat de KNVB, namens de voetbalclubs, met de NOS en SBS 6 heeft gesloten voor het uitzenden van respectievelijk samenvattingen van wed strijden in het betaald voetbal en wedstrijden om de Amstel Cup. Daarnaast is er het 'memoran dum of understanding' met Canal+ voor live en integrale uitzendingen van wedstrijden in de KPN-Telecompetitie. In het kader van de Champions League worden de televisierechten collectief door de UEFA geëxploiteerd. De televisierechten voor wedstrijden om de Europa Cup voor Beker winnaars en de UEFA Cup worden door Ajax zelf verkocht. De merchandisingactiviteiten van Ajax bestaan uit het geven van licenties op royaltybasis voor het produceren en distribueren van sportarti kelen en niet-sportartikelen, alle voorzien van woord- en beeldmerken van Ajax (zoals naam, logo en shirt), het in eigen beheer inkopen en verkopen van bepaalde Ajax-merkartikelen en het direct aan de eindgebruiker leveren van niet-sportartikelen voorzien van woord- en beeldmerken van Ajax, alsmede de exploitatie van de portretrechten ten behoeve van de spelers en het Ajax museum. Het direct leveren van niet-sportartikelen geschiedt via Internet en mailordering.

AJAX ARCHIEF

Jaarverslagen Ajax NV (vanaf 1997) | 1998 | | pagina 76