Ajax streeft naar een selectie voor het eerste elftal waarin voor elke positie twee spelers
beschikbaar zijn, aangevuld met één extra speler voor elke linie (verdediging, midden
veld, aanval).
Aan voetbal gerelateerde activiteiten
De aan voetbal gerelateerde activiteiten worden uitsluitend ter ondersteuning van
de voetbalactiviteiten ondernomen. De gerelateerde activiteiten zijn het genereren van
inkomsten uit sponsoring en reclame, het exploiteren van televisierechten en de
merchandising.
In het kader van de Champions League worden de televisierechten collectief door de
UEFA geëxploiteerd. De televisierechten voor wedstrijden om de Europa Cup voor
Bekerwinnaars en de UEFA Cup worden door Ajax zelf verkocht.
Ajax heeft zich ten aanzien van het supportersbeleid ten doel gesteld te voldoen aan de
gerechtvaardigde verwachtingen, wensen en verlangens van de supporters, het aantal
supporters te vergroten en de veiligheid van de supporters te waarborgen.
Ajax heeft momenteel 14 sponsors, waaronder een shirtsponsor en een kledingsponsor.
De reclame inkomsten worden gegenereerd uit de reclameborden op en rond de velden,
reclames op de 'big sereens' in de Amsterdam ArenA en advertenties in Ajax publicaties.
Het beleid van Ajax is gericht op een vergaande samenwerking met een aantal partners,
die hun sponsorrelatie met Ajax, bij voorkeur internationaal, volledig in hun
communicatiebeleid integreren. Hierdoor wordt een maximale bijdrage aan de wereld
wijde exploitatie van de naam en het logo van Ajax geleverd.
De merchandisingactiviteiten van Ajax bestaan uit het geven van licenties op royalty
basis voor het produceren en distribueren van sportartikelen en niet-sportartikelen, alle
voorzien van woord- en beeldmerken van Ajax (zoals naam, logo en shirt), het in eigen
beheer inkopen en verkopen van bepaalde Ajax-merkartikelen en het direct aan de eind
gebruiker leveren van niet-sportartikelen voorzien van woord- en beeldmerken van Ajax,
alsmede de exploitatie van de portretrechten ten behoeve van de spelers en het
Ajax museum. Het direct leveren van niet-sportartikelen geschiedt via Internet en mail
ordering.
De inkomsten uit televisierechten komen voor een belangrijk deel voort uit het contract
dat de KNVB, namens de voetbalclubs, met de NOS en SBS 6 heeft gesloten voor het
uitzenden van respectievelijk samenvattingen van wedstrijden in het betaald voetbal en
wedstrijden om de Amstel Cup. Daarnaast is er het 'memorandum of understanding' met
Canal+ voor live en integrale uitzendingen van wedstrijden in de KPN-Telecompetitie.