nog voorraden aanwezig. Het bleek bovendien noodzakelijk de organisatie van Ajax
Merchandising uit te breiden.
Desondanks is de merchandisingomzet, inclusief de uit sponsorovereenkomsten voort
vloeiende licentiegelden, uitgekomen op een bevredigende omzet van bijna NLG 3,5
miljoen. Ajax Merchandising heeft daarmee een positieve bijdrage geleverd aan het resul
taat. Er is bovendien een stevige basis gelegd voor verdere groei.
Ajax Images
Ajax Images loopt kwantitatief achter op de gestelde doelen. Hoewel nieuwe projecten
zijn opgestart, is de omzet en het resultaat achtergebleven bij de verwachtingen. Eén van
de oorzaken hiervan is dat het commercieel exploiteren van de portretrechten van spelers
in Nederland nog een relatief onbekend verschijnsel is. Mede hierdoor wordt de begin
fase van deze activiteit gekenmerkt door hoge aanloopkosten.
Hoewel Ajax Images een marketing- en serviceorgaan is met als hoofddoelstelling het
genereren van extra inkomsten voor de spelers, zal ernaar worden gestreefd om de
komende seizoenen een break-even resultaat te behalen.
Ajax Direct
Met de oprichting van Ajax Direct is een eerste stap gezet om tot een betere distributie
van de Ajax-merchandisingproducten te komen. Ajax Direct concentreert zich op de
verkoop van deze artikelen via Internet en via mailordering. Bij mailordering wordt
middels een catalogus de mogelijkheid geboden Ajax-artikelen te bestellen.
De mailorderactiviteiten zijn opgestart met ingang van mei 1998 en hebben dus slechts
twee maanden bijgedragen aan het resultaat. Daarnaast heeft Ajax Direct in de opstart
fase te maken gehad met aanloopkosten. Ajax Direct heeft hierdoor nog niet positief
kunnen bijdragen aan het resultaat.
Niettemin kan gesproken worden van een veelbelovende start, omdat in een korte
periode een omzet van NLG 0,8 miljoen is gerealiseerd.
Een belangrijk neveneffect van Ajax Direct is een beter inzicht in het profiel van de
klant, waarvan Ajax in de uitvoering van andere activiteiten kan profiteren.
Ajax Museum
Het Ajax Museum is op 15 oktober 1997 geopend voor het publiek en heeft in het eerste
jaar ruim 85.000 bezoekers mogen verwelkomen. Daarmee voldoet het museum aan de
verwachtingen. Bij de uitstraling van Ajax hoort een passend museum en daarom is bij
de inrichting voor een luxe opzet gekozen. De daaruit voortvloeiende afschrijvingskosten
en de relatief hoge huisvestingskosten zorgen ervoor dat het museum ondanks een finan
ciële bijdrage van de vennootschap slechts een bescheiden resultaat laat zien. Ook in de
komende jaren zal een gering resultaat gerealiseerd worden.
-- -
L