De plannen van de UEFA zijn gebaseerd op de deelname van meerdere clubs uit de
belangrijke voetballanden. De competitieopzet van de Champions League zal dan
bestaan uit acht poules van vier teams, waarbij de beste twee deelnemers per poule door
gaan naar vier poules van vier. Na deze fase volgt een knock-out systeem. De finalisten
zullen in één Europees seizoen in totaal zeventien wedstrijden spelen.
De UEFA heeft voorgesteld een groter deel van de inkomsten onder de deelnemende
clubs te verdelen. Ook zal het totale prijzengeld worden verhoogd.
Beoogd is voorts dat de UEFA Cup en de Europa Cup voor Bekerwinnaars worden
samengevoegd tot één toernooi.
De conclusie is gerechtvaardigd dat, hoe de uiteindelijke plannen er ook uit gaan zien,
voetbalclubs in de nieuwe opzet meer Europese wedstrijden zullen spelen en dat er meer
prijzengeld kan worden verdiend. Voor Ajax is dit een gewenste en logische ontwikkeling
die, in onze optiek, niet meer is tegen te houden.
Aan voetbal gerelateerde activiteiten
Ajax heeft een hechte relatie met haar sponsors, hetgeen blijkt uit het feit dat de meeste
sponsors al meerdere jaren aan de vennootschap verbonden zijn. In het boekjaar
1997/1998 heeft alleen Opel besloten zijn relatie met Ajax na dit boekjaar niet meer
voort te zetten.
Inmiddels is overeenstemming bereikt met Mitsubishi Motors Europe. Dit bedrijf heeft
zich met ingang van het seizoen 1998/1999 voor vier jaar verbonden aan de vennoot
schap. Met ABN AMRO, UMBRO, Canal+ en Mitsubishi zijn inmiddels afspraken
gemaakt over meer internationale samenwerking. Het contract met Active Roever Travel
is verlengd, waarmee het totaal aantal sponsors op veertien is gebleven.
De reclame-inkomsten zijn gestegen. De oorzaak ligt vooral in het feit dat Ajax in het
seizoen 1997/1998 deelnam aan de UEFA Cup en dus, in tegenstelling tot de
Champions League, zelf de reclamemogelijkheden rond de wedstrijden kon benutten.
Ontwikkelingen in het voetbal
De roep van Ajax om meer kwalitatief hoogwaardige Europese wedstrijden is ook door
andere partijen gehoord. Media Partners, een onafhankelijk sport- en mediabureau, heeft
een concept ontwikkeld voor een Europese competitie. Deze competitie zou op door
deweekse avonden moeten plaatsvinden. De vaderlandse competities worden in het
concept gerespecteerd en niet aangetast. Als reactie op het concept van Media Partners
heeft de UEFA eigen plannen ontwikkeld. Ook nodigde de UEFA een aantal clubs uit,
waaronder Ajax, om mee te praten over de toekomst van het Europese voetbal. Tijdens
deze bijeenkomsten hebben de clubs aan de UEFA gevraagd daadwerkelijk openheid van
zaken te geven, met name op het financiële vlak.
Sponsoring