Fair Play Workshop
K»A^ROEN
De Fair Play Workshop is bestemd voor leerjaar 1 en 2 van
het voortgezet onderwijs (VO). In het lesprogramma wordt
via de kernwaarden van Ajax verbinding gemaakt met
maatschappelijke thema’s als vooroordelen, discriminatie,
diversiteit en burgerschap. Via de Fair Play Workshop pakken
wij onze taak op als rolmodel voor jongeren in de stad en
maken we ze bewust van hun plek in de maatschappij en de
bijdrage die zij kunnen leveren.
Na de Fair Play Workshop volgen de leerlingen nog een
digitaal lesprogramma van zes weken op school waar de
docent nogmaals het gesprek met ze aangaat. De eerder
besproken thema’s worden aan de hand van de Ajax-
kernwaarden met elkaar besproken en verder uitgewerkt.
Afgelopen schooljaar hebben 21 uitvoeringen van de Fair Play
Workshop plaatsgevonden. Negentien verschillende VO-scholen
kwamen naar de Johan Cruijff ArenA en hebben met veel
enthousiasme het programma gevolgd. In de laatste fase van
dit seizoen is de nieuw ontwikkelde ‘Impact Quiz” ingezet om
meer inzicht te krijgen in de impact van de Fair Play Workshop op
de deelnemende jongeren. Dit doen we op twee verschillende
momenten, twee weken voor de Fair Play Workshop via een
0-meting en twee weken na de Fair Play Workshop via een
1-meting.
Bij de 0-meting ontvangen de leerkrachten een presentatie met
uitleg over het project. Op deze manier worden de leerlingen
alvast voorbereid op de inhoud van het programma dat ze gaan
volgen. Tevens kunnen ze op dat moment ook de QR-Code
scannen die verwijst naar de Impact Quiz. Na het beantwoorden
van de vragen uit de quiz verdienen de leerlingen een ‘Golden
Ticket’ waarmee ze deel mogen nemen aan de Fair Play
Workshop.
Bij de 1-meting ontvangen de leerkrachten opnieuw een
presentatie die hen stimuleert om in de klas aan de slag te gaan
met het digitale lesprogramma dat gekoppeld is aan de Fair Play
Workshop. Ook nu kunnen de leerlingen de QR-code scannen die
hen toegang geeft tot de 1-meting.
Wij tonen leiderschap
A JAX Foundation
Wij zijn Amsterdams direct
Wil brengen talent tot bloei
uit henzelf te haten" Heb jijd^mbïteMp' °m het allerb«te
ook de kans om het te laten zien. ,e onlw,kkelen? Dan krijg je
Wij Willen de beste zijn
te haten. Goed de dran0 om h«t maximale uit ons
Wij denken aanvallend
Wij versterken elkaar
sterkst. S Kwall,e,,en gebruik te maken zijn wij op ons
20