Coaches
Doelen
onderwijsprogramma
Integriteit
W
17
Met het onderwijsprogramma ‘Het recept om te winnen’ worden
de volgende doelen voor de individuele leerlingen nagestreefd:
De ACA en de Ajax Foundation werken sinds 2019 intensief
samen. De coaches die worden ingezet op de projecten zijn
opgeleid en geselecteerd door de Ajax Coaching Academy
en hebben allen een Ajax-achtergrond. Komend verslagjaar
ontwikkelt de ACA een module waarin coaches, naast het
volgen van de ster-opleidingen, kunnen worden opgeleid tot
Foundation coach. Een opleiding waar nog meer gevraagd wordt
van de deelnemers. De Ajax Foundation vindt het belangrijk om
kwalitatief hoogwaardige trainers in te zetten op de projecten
om zo jongeren optimaal positief te kunnen beïnvloeden en
inspireren hun talent te ontwikkelen. Alle coaches die werkzaam
zijn op de projecten zijn minimaal in bezit van een verklaring
omtrent gedrag. Daarnaast is een gedragscode opgesteld
speciaal voor de coaches van de Ajax Foundation.
De Ajax Foundation wil (seksuele) intimidatie, pesten, agressie,
geweld en discriminatie voorkomen en bestrijden. Ongewenste
omgangsvormen horen niet thuis bij de Ajax Foundation
en haar projecten. Mensen respecteren over het algemeen
elkaars grenzen, maar als dit niet het geval is, als iemand wordt
lastiggevallen, doet diegene er goed aan direct duidelijk te maken
niet gediend te zijn van dit soort gedrag. Ajax heeft hiertoe een
protocol “regeling ongewenste omgangsvormen” opgesteld
die ook door de Ajax Foundation gehanteerd wordt en die deel
uitmaakt van de kwaliteitseisen van het CBF (toezichthouder
goede doelen).
1. Besef van de kernwaarden van Ajax, en de onderliggende
normen. Daar zelf betekenis aan kunnen geven in eigen
context.
2. De kernwaarden van Ajax kunnen vertalen naar persoonlijke
kernwaarden.
3. Besef van eigen persoonlijke waarden en normen.
4. Inzicht in eigen gedrag en gevoel en in gedrag en gevoel van
anderen: de relatie tussen een gebeurtenis en de gedachten,
het gevoel en het gedrag van een persoon herkennen.
5. Gevoel van anderen herkennen en kunnen benoemen.
6. Empathisch vermogen verbeteren.
7. Inzicht in groepsgedrag, discriminatie - inzicht in de invloed
van een groep op individueel gedrag (binnen de groep).
8. Inzicht in de invloed van groepen op eigen gedrag.
9. Verantwoordelijkheid tonen voor eigen gedrag.
10. Gelijke waardering voor eenieder ongeacht religie, kleur, etc.
11. Sociale vaardigheden verbeteren/aanleren. Vaardigheden
als; zichzelf kunnen voorstellen, elkaar aanspreken, afspraken
maken, luisteren, waardering uiten, overleggen, feedback
geven, non-verbale signalen ondersteunend aan het verbale
uitzenden, zich inleven in een ander, worden geoefend.