“Naast goed
samenwerken is ook
respect heel belangrijk.
Het is belangrijk om
voor iedereen respect
te hebben; ook voor
mensen die je niet
kent.”
Wat vond je van het S’Cool-project?
Wanneer wist je dat je mee mocht doen
aan S’Cool?
Wat kan, ook met de hulp van de Ajax
Foundation, volgens jou beter op
school?
Hoe hoorde je dat jouw school S’Cool
hadden gewonnen?
Wat betekent het winnen van S’Cool
voor jou?
Wat betekent het winnen van S’Cool
voor de school?
13
‘’Er was eerst binnen onze school een verkiezing welke klas
van onze school mee mocht doen aan dit project. Dat was al
spannend. Ik zat in de groep die een sportdag en cook-out
bedacht voor de buren. Toen we klaar waren, werden onze ideeën
samengevat. Daar kwamen uiteindelijk nog steunlessen bij, die
heeft onze klas nodig. Uiteindelijk zijn we voor de kerstperiode
begonnen.’’
‘’Wat uiteindelijk de doorslag gaf bij onze overwinning van S’Cool,
was het idee om de kernwaarden op de muur te schrijven. In drie
verschillende talen: Arabisch, Engels en Nederlands. Dat gaat
voor het nieuwe schooljaar gebeuren. We hebben een veelzijdige
school. Een paar klasgenoten zullen daarvoor het ontwerp maken,
waarna een kunstenaar deze op de muur zal aanbrengen. Tijdens
onze Week van respect en de sportdag komen de kernwaarden
dan ook weer terug.’’
‘’Best spannend. Vooral omdat je tijdens de wedstrijd nog niet
weet hoe ver je gaat komen. Het presenteren van onze plannen
voor een jury was ook spannend. Ik had daarvoor alleen iets
gepresenteerd voor mijn klas. De presentatie voor zo’n vakjury
was dus heel leerzaam. Vooraf wisten we ook nauwelijks wat
kernwaarden zijn. Dat hebben we nu ook geleerd.’’
‘’Vooraf werd ons gezegd dat de jury op school langs zou komen
met een taart. Op die taart zou dan een nummer moeten staan
waaruit zou blijken hoe hoog je was geëindigd. Dus toen de jury
op bezoek kwam, wilde iedereen natuurlijk snel op de taart kijken.
Maar er stond helemaal geen nummer op! Ik was toen eerst een
beetje teleurgesteld. Het bleek gelukkig anders te zijn. Toen
duidelijk werd dat we tóch hadden gewonnen, sprong iedereen in
het rond. Ik heb veel klasgenoten geknuffeld. Iedereen was heel
blij.’’
‘’Vooral het onderlinge respect op school. Sommige leerlingen
zijn best brutaal tegen leraren. Dat kan niet, want de docenten
doen veel voor ons. Naast goed samenwerken is ook respect heel
belangrijk. Het is belangrijk om voor iedereen respect te hebben;
ook voor mensen die je niet kent.’’
‘’Zelf wil ik na mijn middelbare school een juridische opleiding
aan het ROC gaan volgen. Ik wil internationaal advocaat of rechter
worden, dat is mijn grootste doel. Eerst wilde ik model worden.
Maar dat kan ook later nog wel.’’
‘’De school is heel trots op ons. Deze winst is ook belangrijk
voor het Mundus College. De schoolleiding was ook bij de
prijsuitreiking aanwezig. Tegen onze leraren vertelden ze hoe
trots ze op ons waren. Ook als we deze wedstrijd niet hadden
gewonnen.’’
Volgend schooljaar nodigt de Ajax Foundation opnieuw een
aantal scholen uit om met elkaar de strijd aan te gaan en tijdens
een S’Cool-project na te denken over kernwaarden van de school
en hoe deze levend gemaakt kunnen worden in de school.
Uiteraard wordt het project weer afgesloten met een spannende
finale in de Johan Cruijff ArenA.
‘’Dit betekent voor mij vooral veel omdat ik het samen met
mijn klas heb gedaan. Ik zie mijn klas als familie. We hebben
gezamenlijke iets moois bereikt. Heel vet. We staan nu vlak voor
het centrale eindexamen. Als die examens voorbij zijn, gaat
iedereen zo rond eind mei zijn eigen weg. Daarom is het extra
mooi wat we samen met dit S’Cool-project hebben gepresteerd.’’