2Q3 ALTIJD AJACIED ie ouwe wordt inderdaad gemist. Over persoonlijke smaak valt niet te twisten. Maar als een grote groep een bepaalde smaak heeft, is het niet meer persoonlijk. Dan is het een heersende mening. De Supportersvereniging Ajax onderzocht onder haar eigen leden welk Ajaxlogo de voorkeur heeft. Uitslag: 63 procent heeft een voorkeur voor het oude/klassieke logo. Het oude logo, dat is de karakteristieke Ajaxkop die door de club werd gebruikt tussen 1928 en 1992 (zie ook de afbeelding bij dit artikel). Deze beeltenis van de Griekse held werd in het onderzoek naast het huidige logo (anno 1992) gezet. Centrale vraag: oud of nieuw? Toen 22 jaar geleden overigens werd overgegaan van het oude naar het huidige logo, was niemand echt in rep en roer. Supporters van de iets oudere garde weten dat er geen volksopstanden waren bij stadion de Meer, of dat de wijzigingen hard werden aangevochten. Het waren ook andere tijden: de supporters waren (naast groepen als de F-side) nog niet zo heel erg verenigd. Internet bestond amper, en de sociaalste media was je toen zelf, in gesprek met anderen. In 2004, en nu tien jaar later, is dat anders. 'Geef Ajax z'n gezicht terug' is op initiatief van de collega's van de AFCA Supportersgroep een actieve werkgroep van Ajacieden uit verschillende supportersgroepen. Hun belangrijkste middelen en uitingen zijn acties in het stadion, posters plakken in de stad en gelijkgestemden online verzamelen, bijvoorbeeld op Facebook of op hun website. Voor de Supportersvereniging Ajax is de volgende stap om, met de initiatiefnemers die de 'Geef Ajax z'n gezicht terug'- campagne nieuw leven hebben ingeblazen, te bepalen hoe de heersende mening zo sterk mogelijk verkondigd kan worden. Pagina 3 De Meersche Helden 2Q13 - 2014 ll v RAS VAK 410 teer AJAX zn tseziaHt tenue De leden van de Supportersvereniging Ajax zitten in het hele land. 96.000, dat zijn er best veel. En wij dachten: kunnen we in dit geval namens die achterban een voorkeur uitspreken? Daar waren we niet van overtuigd en daarom is de SVA ook niet direct in de werkgroep gestapt. Soms zijn er onderwerpen die net even groter zijn; waar je niet meteen op onderbuik-gevoel van kunt zeggen: dit is de heersende mening. Om het zuiver te houden hebben we het representatief laten onderzoeken zodat we zeker zouden zijn dat we als vereniging de mening van onze leden zouden verkondigen. 'Representatief' wil zeggen: de uitkomst geldt voor de gehele groep. Zonder de professor Statistiek uit te willen hangen; als je nog meer leden zou vragen, blijven de uitkomsten hetzelfde. Wat opviel in de resultaten: oudere supporters neigen iets meer (maar nog steeds in minderheid) naar het huidige logo, jongere supporters hebben een duidelijke voorkeur voor het oude logo. In alle leeftijdscategorieën is er een dikke voorkeur voor de karakteristieke kop. Daarom hebben wij de bestuursraad van de vereniging AFC Ajax en de directie van Ajax NV als eersten het rapport overhandigd. Zij moeten uiteindelijk beslissen wat ze doen met deze duidelijke roep vanuit de achterban.

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Meersche Helden (vanaf 2008) | 2014 | | pagina 4