i.
Geschiedenis sth-crw
Het klinkt als onzin omdat al jaren een genaaid logo op de shirts was te zien.
Dat de verkoopcijfers van de shirts tegenwoordig hoger liggen, heeft niets te maken
met het logo. Er wordt tegenwoordig simpelweg meer reclame gemaakt. En er zijn
eind jaren negentig grote hoeveelheden shirts in bijvoorbeeld Japan verkocht met het
klassieke logo. Op het eiland Salimis in Griekenland (waar de vader van god Ajax koning was) speelt
sinds 1931 een club met de naam Aias die sinds de oprichting met hetzelfde klassiek ogende logo
speelt. Weer een bewijs dat een gedetailleerd logo op shirts geborduurd en gedrukt kan worden.
Aias Salaminas maakt overigens geen deel uit van de in 2011 opgerichte jeugdacademie in
Griekenland die vijftien clubs omhelst met de naam Ajax. Had Leeser in vormgeving, aangemoedigd
door Coronel, een nieuwe roeping gevonden? De directie van Ajax was enthousiast, de
ledenvergadering was sceptisch, maar het voorgestelde logo werd aangenomen. Het logo bestaat
uit elf lijnen die de een elftal symboliseren en zo het gezicht van de club vormen. De letters zijn
vervangen door een minder opvallend lettertype. Maar het ergste van al: De god raakte zijn gezicht
kwijt en zijn strijdershelm werd een smurfenmuts. Tot op de dag van vandaag verdedigt Leeser zijn
ontwerp en schoffeert hij de supporters door te stellen dat zij de noodzakelijke veranderingen niet
begrepen. En daarmee is hij voorbij gegaan aan waar het logo voor staat: Emotie, en maakt hij het
logo tot een merk dat de krachtige en trotse uitstraling heeft verloren. Het logo staat voor de rijke
historie, de successen, cultuur en clubliefde. Er werd vanaf 2005 campagne gevoerd onder het
motto 'Geef Ajax z'n gezicht terug' om het echte logo terug te krijgen. Het was meer dan alleen
een voorstel tot 'connect-the-dots'. Voor- en nadelen werden zorgvuldig afgewogen. Het bleek zelfs
dat naaiateliers anno 1991 geen moeite zouden hebben met het naaien van het klassieke logo. De
commerciële mogelijkheden bleken nog steeds groot. Zonder een beschuldigende vinger werd aan
de leden van Ajax gevraagd om bij de ledenvergadering voor het klassieke logo te zijn. Onterecht
pikten media op dat het huidige logo schuldig zou zijn aan een mindere periode van Ajax. Dankzij
de doordachte acties werd er een plek aan de onderhandelingstafel veroverd. Echter op weg naar
zijn vakantieadres liet voorzitter John Jaakke in 2008 getergd door onderzoeksrapporten weten
dat de gesprekken over het logo met de supporters niet werden voortgezet. De nieuwe voorzitter
Coronel liet in zijn eerste gesprek met de supportersdelegaties weten dat aanpassen van het logo
onbespreekbaar was.
Via zijn netwerk bij Ajax kon Leeser ook andere logo's van voetbalclubs 'moderniseren'. Hij ontwierp
onder andere logo's voor Bayern München, Borussia Dortmund en VfB Stuttgart. Niet alleen de
supportersschare van Ajax is ontevreden met het verfomfaaien van het logo. Ook de supporters van
VfB Stuttgart voerden een gepassioneerde campagne tegen het in 1994 door Leeser aangepaste
logo. En met succes! Vorig jaar augustus werd tijdens de ledenvergadering met overduidelijke
meerderheid van stemmen de motie aangenomen om het 'oude logo' in ere te herstellen. Vond
Coronel dat bij zijn aantreden als voorzitter zijn paradepaardje in gevaar was? Net zo goed als aan
het begin van de campagne als nu zijn de argumenten voor het huidige logo niet steekhoudend en is
het bestaansrecht van het gestileerde logo verdwenen. En dan is er, ondanks dat er over smaak niet
te twisten valt, het esthetische aspect: Het klassieke logo is mooier. Er bestaat een breed draagvlak
onder oud-Ajacieden en supporters voor de herintroductie van het klassieke logo. Het is tijd om dat
weer aan de kaak te stellen.
De Meersche Helden 2013 - 2014
Pagina 30