i. Geschiedenis sth-crw Het klinkt als onzin omdat al jaren een genaaid logo op de shirts was te zien. Dat de verkoopcijfers van de shirts tegenwoordig hoger liggen, heeft niets te maken met het logo. Er wordt tegenwoordig simpelweg meer reclame gemaakt. En er zijn eind jaren negentig grote hoeveelheden shirts in bijvoorbeeld Japan verkocht met het klassieke logo. Op het eiland Salimis in Griekenland (waar de vader van god Ajax koning was) speelt sinds 1931 een club met de naam Aias die sinds de oprichting met hetzelfde klassiek ogende logo speelt. Weer een bewijs dat een gedetailleerd logo op shirts geborduurd en gedrukt kan worden. Aias Salaminas maakt overigens geen deel uit van de in 2011 opgerichte jeugdacademie in Griekenland die vijftien clubs omhelst met de naam Ajax. Had Leeser in vormgeving, aangemoedigd door Coronel, een nieuwe roeping gevonden? De directie van Ajax was enthousiast, de ledenvergadering was sceptisch, maar het voorgestelde logo werd aangenomen. Het logo bestaat uit elf lijnen die de een elftal symboliseren en zo het gezicht van de club vormen. De letters zijn vervangen door een minder opvallend lettertype. Maar het ergste van al: De god raakte zijn gezicht kwijt en zijn strijdershelm werd een smurfenmuts. Tot op de dag van vandaag verdedigt Leeser zijn ontwerp en schoffeert hij de supporters door te stellen dat zij de noodzakelijke veranderingen niet begrepen. En daarmee is hij voorbij gegaan aan waar het logo voor staat: Emotie, en maakt hij het logo tot een merk dat de krachtige en trotse uitstraling heeft verloren. Het logo staat voor de rijke historie, de successen, cultuur en clubliefde. Er werd vanaf 2005 campagne gevoerd onder het motto 'Geef Ajax z'n gezicht terug' om het echte logo terug te krijgen. Het was meer dan alleen een voorstel tot 'connect-the-dots'. Voor- en nadelen werden zorgvuldig afgewogen. Het bleek zelfs dat naaiateliers anno 1991 geen moeite zouden hebben met het naaien van het klassieke logo. De commerciële mogelijkheden bleken nog steeds groot. Zonder een beschuldigende vinger werd aan de leden van Ajax gevraagd om bij de ledenvergadering voor het klassieke logo te zijn. Onterecht pikten media op dat het huidige logo schuldig zou zijn aan een mindere periode van Ajax. Dankzij de doordachte acties werd er een plek aan de onderhandelingstafel veroverd. Echter op weg naar zijn vakantieadres liet voorzitter John Jaakke in 2008 getergd door onderzoeksrapporten weten dat de gesprekken over het logo met de supporters niet werden voortgezet. De nieuwe voorzitter Coronel liet in zijn eerste gesprek met de supportersdelegaties weten dat aanpassen van het logo onbespreekbaar was. Via zijn netwerk bij Ajax kon Leeser ook andere logo's van voetbalclubs 'moderniseren'. Hij ontwierp onder andere logo's voor Bayern München, Borussia Dortmund en VfB Stuttgart. Niet alleen de supportersschare van Ajax is ontevreden met het verfomfaaien van het logo. Ook de supporters van VfB Stuttgart voerden een gepassioneerde campagne tegen het in 1994 door Leeser aangepaste logo. En met succes! Vorig jaar augustus werd tijdens de ledenvergadering met overduidelijke meerderheid van stemmen de motie aangenomen om het 'oude logo' in ere te herstellen. Vond Coronel dat bij zijn aantreden als voorzitter zijn paradepaardje in gevaar was? Net zo goed als aan het begin van de campagne als nu zijn de argumenten voor het huidige logo niet steekhoudend en is het bestaansrecht van het gestileerde logo verdwenen. En dan is er, ondanks dat er over smaak niet te twisten valt, het esthetische aspect: Het klassieke logo is mooier. Er bestaat een breed draagvlak onder oud-Ajacieden en supporters voor de herintroductie van het klassieke logo. Het is tijd om dat weer aan de kaak te stellen. De Meersche Helden 2013 - 2014 Pagina 30

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Meersche Helden (vanaf 2008) | 2014 | | pagina 31