44 AM**
GoschiBdonis sth-crw
jax is de Latijnse naam voor Aias. In de Griekse mythologie is de vader van Aias, de
koning van Salamis. Als dank voor de bewezen diensten van de koning gunde de god
Heracles de zoon gedeeltelijke onsterfelijkheid en daarmee een goddelijke status.
Aias had in de Trojaanse oorlog dapper gevochten en was na Achilles de meest vooraanstaande
krijger aan Griekse zijde.
Sinds het voorjaar van 1893 werd het de naam van de voetbalclub van een groepje schooljongens
uit de Overtoombuurt die partijtjes speelde tegen andere clubjes schooljongens zoals AW uit
de Govert Flinckbuurt. Op 18 maart 1900 werd de Amsterdamsche Football Club Ajax officieel
opgericht. Het logo met de beeltenis van de god werd in 1928 aangenomen en verscheen vanaf
het seizoen 1972-1973 op het wit-rood-witte shirt. Dit logo heeft het negentien jaar op het shirt
volgehouden en 63 jaar als gezicht van de club.
Als we spreken over het 'oude logo' weet iedereen dat we het hebben over het logo dat tot de
laatste wedstrijd van het seizoen 1990-1991 trots op het shirt prijkte. Feitelijk doet die term het
logo geen eer aan en speelt het de voorstanders van het huidige logo in de kaart. Alles wat oud
is, is uit de mode, van een andere tijd, zwak, vergankelijk of in het beste geval alleen iets om over
te nostalgeren. Althans, dat is het in een op commercieel succes gestoelde maatschappij. Maar
voetbal is emotie en emotie laat zich niet zo makkelijk vangen in economische theorieën. Dat heeft
de kredietcrisis pijnlijk bewezen.
Wat heeft de club bewogen om het logo aan te laten passen? De ontwerper vindt dat een logo
met zijn tijd moet meegaan. De clubleiding zag grote commerciële mogelijkheden. Met een manco
aan enig historisch besef werd door oud-Ajacied Rolf Leeser een nieuw logo ontworpen. Maar
welke redenen voeren de club en de ontwerper aan ter rechtvaardiging van het aanpassen van
het logo? Het logo zou op afstand teveel op een vlek lijken was een argument van toenmalig
marketingdirecteur Uri Coronel. De ontwerper vormde zijn mening na een enkele opmerking van
iemand van het naaiatelier. Die vond het niet te doen om het logo te naaien en dus vond Leeser het
logo onbruikbaar. Leeser zorgde destijds voor de kleding van Ajax en besloot met drie anderen en
geïnspireerd door zijn buurman die grafisch vormgever was om een nieuw logo te ontwerpen dat wel
door het naaiatelier kon worden gemaakt. Het zou ook makkelijker te drukken zijn.
Pagina 29
De Meersche Helden 2013 - 2014