Onderzoek bezoek uitwedstrijden:
Hierbij presenteren wij de eerste resultaten van een onafhankelijk onderzoek naar het bezoeken
van uitwedstrijden, waarbij de hulp is ingeschakeld van (on)officiële supportersverenigingen,
fanzines van diverse clubs, supporters uit diverse geledingen en uiteindelijk ook supporters- en/
of veiligheidscoördinatoren van de achttien Eredivisie clubs. Op deze manier zijn tot dusver (want
het onderzoek is nog in volle gang) een bijzonder aantal feiten en verschillen op tafel gekomen in
bijvoorbeeld prijzen en vervoerswijzen. We zetten ze voor jullie op een rijtje.
Organisatie vanuit de club en supporters:
De Supportersvereniging Ajax (SVA) en in een aantal gevallen de AFCA Supportersclub schuiven bij het
vooroverleg aan namens de supporters. Namens Ajax is Henk Voors altijd aanwezig alsmede Mick of
Joris van de afdeling Veiligheid. Het aantal kaarten dat beschikbaar wordt gesteld door de thuisclub
staat eigenlijk al vast, hiervoor zijn normen vastgesteld door de KNVB. Dit aantal is afhankelijk van
de grootte van het stadion. Daarnaast neemt Ajax altijd het maximum aantal kaarten af. Op de
vervoerswijze kunnen we soms nog wel invloed hebben. Het streven is natuurlijk om zo min mogelijk
combi's voor de kiezen te krijgen. Alternatieven hiervoor zijn een opstapplaats in de nabijheid van de te
bezoeken speelstad of een autocombi waarbij je verplicht moet omwisselen op een afgesproken plaats
en tijdstip. De vervoerswijze is sterk afhankelijk van de risico-categorie die de lokale driehoek hanteert
bij het bezoek van Ajax of een andere club. In een aantal gevallen hebben we, mede door het goede
gedrag van de Ajax-fans, de vervoerswijze kunnen versoepelen.
Daarnaast kunnen we ook voorstellen doen met betrekking tot de catering, fouillering, zicht vanuit
het uitvak en mee te nemen attributen zoals doeken, vlaggen en trommels. Onze handelswijze is
vrij uitzonderlijk omdat er zelden mensen van andere supportersverenigingen aan tafel worden
aangetroffen. Binnen Ajax is de samenwerking en de uitwisseling van informatie tussen de afdeling
veiligheid, de supporterscoördinator en de supportersverenigingen goed geregeld.
Opbouw kosten van de (combi)-kaart:
Uit het onderzoek komt nu al naar voren (terwijl we bijna halverwege het seizoen zijn) dat over het
algemeen supporters van Ajax, Feyenoord, FC Utrecht en FC Twente de hoofdprijs betalen om hun
club te kunnen zien spelen. De prijs van een kaart wordt grotendeels bepaald door de opbouw van
de kosten. Sommige clubs rekenen geen administratiekosten, andere een paar euro en weer andere
diverse (on)kosten door aan haar eigen supporters. Even wat feiten op een rij, die nu bekend zijn:
Ajax heeft een vaste opbouw met betrekking tot de kaartprijs, namelijk: verzekering, vervoer (bij
buscombi) en kosten kaartverkoop systeem (Primera of online). Kosten voor stewards worden bij
nationale uitwedstrijden nooit doorberekend.
AZ rekent conseguent 3,00 bovenop het losse kaartje bij wijze van 'administratiekosten'.
Feyenoord rekent alle (on)kosten door aan haar eigen supporters, zoals een bijdrage voor het
calamiteitenfonds 1,00 per kaart), kosten van begeleiding (gemiddeld 6,00 per kaart) en
overige kosten 0,69 per kaart).
NAC rekent geen onkosten door aan haar eigen supporters. Kaarten gaan dus tegen kostprijs
door, zonder veiligheidstoeslag, risicofonds, begeleidingskosten, administratiekosten of iets
dergelijks.
NEC is transparant in de opbouw van de prijs, namelijk begeleidingskosten en calamiteitenfonds.
De clubs in de Eredivisie geven elkaar veertig procent korting op de toegangskaart, als men met
georganiseerd busvervoer komt. Daardoor kan het dus voor komen dat als de basisprijs van
een kaartje hoger is dan bijvoorbeeld dertig euro, je met de bus goedkoper uit bent dan dat je
met eigen vervoer komt. Buiten de kosten worden er ook kortingen verleend bij aankoop van de
toegangskaarten. Zoals gezegd hanteren diverse clubs internetkorting wanneer de kaarten online
worden aangeschaft. Hier wordt al gauw de drie euro van Primera terugverdiend. Ook is het zo
dat er bij diverse clubs korting wordt verleend als men lid is van een supportersvereniging, bij
aanschaf van een kaart voor een buscombi. Voorbeelden hiervan zijn legio, zoals FC Groningen, SC
Heerenveen, Vitesse en Go Ahead Eagles.
De Meersche Helden 2013 - 2014 Pagina 26