Lang leve de uitsupporters!
Het aantal supporters dat een uitwedstrijd van hun club bezoekt is sinds 2009 met maar liefst
25% gedaald! Daarvoor zijn verschillende redenen aan te wijzen: de steeds hogere prijzen, de vaak
onnodige en vervelende combiregelingen, de slechte omstandigheden in de uitvakken (ligging, zicht
op het veld, catering), de steeds wisselende en onmogelijke aanvangstijden, het beperkte aantal
beschikbare kaarten, een vijandige houding van de ontvangende club en politie, de economische
crisis en het feit dat Fox Sports nu alle wedstrijden live uitzendt.
Ook in Engeland is deze trend zichtbaar. Daar daalde het aantal uitsupporters de afgelopen vijf
seizoenen met bijna 10 procent. Waar in Nederland de KNVB de mond vol heeft van 'normalisatie'
en daar in de praktijk weinig of niets van terecht komt, gaat men in Engeland wel concreet actie
ondernemen om het tij te keren. Maar niet alleen supporters(clubs) steken de handen uit de
mouwen, ook de clubs en de FA(voetbalbond) stoppen er tijd, geld en energie in.
Een recent voorbeeld is Chelsea. De club heeft vanwege de 'gekochte' prijzen van Roman
Abramovich een negatief, poenerig imago. De Olympische Spelen van 2012 in Londen hebben
Chelsea de ogen geopend. Uitsupporters worden sinds vorig seizoen veel meer als gasten
behandeld. Supporters van de bezoekende club krijgen voorafgaand aan de wedstrijd een
informatiepakket waarin iets wordt verteld over de club, reisinformatie wordt gegeven en
horecagelegenheden rond het stadion worden uitgelicht. Op de wedstrijddagen zelf staan op het
metrostation en om het stadion heen zogenaamde 'gastheren' alle supporters op te wachten om
deze te voorzien van informatie en om vragen te beantwoorden. Als de uitsupporters vervolgens het
uitvak binnen gaan worden er op de televisieschermen onder de tribune hoogtepunten van hun club
vertoond. Het personeel draagt het shirt van hun voetbalclub. Op deze manier probeert Chelsea een
soort 'thuis op vreemde bodem' te creëren.
Het idee achter deze aanpak is volgens Chelsea dat de supportersbeleving in Engeland voor een
groot deel wordt bepaald door de fans en sfeer in het stadion. De club erkent dat juist uitsupporters
een wezenlijk aandeel hebben in het verhogen van de sfeer en is als één van de weinige clubs bereid
een stapje extra te doen om uitsupporters goed te ontvangen. De aanpak heeft effect. Het aantal
bezoekers steeg vorig seizoen en in de eerste wedstrijden van dit seizoen ten opzichte van eerdere
jaren. Daarnaast had het ook nog een ander positief en onverwacht effect: de supporters waren
een stuk minder agressief tegen personeel en andere supporters. Het bewijst maar weer eens dat
mensen zich over het algemeen normaal gedragen als ze ook normaal behandeld worden.
Nu moeten we dit besef nog in het van hekken, netten, combi's en verboden vergeven Nederland
door laten dringen...
Bron: In de Hekken
De FSE legt kort en krachtig uit waarom de clubs de 'Twenty's Plenty' campagne zouden moeten
steunen: "Uitsupporters zijn het kloppend hart van het voetbal. De hardcore. Meereizende
supporters zorgen voor kleur en sfeer op de tribunes, besteden het meeste geld om naar hun
team te kijken en doen de meeste moeite om hun club te ondersteunen. De aanwezigheid van
uitsupporters mag niet als vanzelfsprekend worden beschouwd."
Het zou mooi zijn als ook in Nederland dergelijke gezamenlijke initiatieven worden gestart. Een
eendrachtige samenwerking tussen supporters(verenigingen), de clubs, de spelers en de KNVB.
Korting op kaartjes voor uitwedstrijden en op busreizen, minder combiregelingen en een gastvrije
ontvangst. Als eerbetoon aan de uitsupporter. De uitsupporter die veel geld en tijd spendeert om zijn
club overal te steunen. Want het blijft voor velen van ons toch het mooiste wat er is:
die schitterende Awaydays!
De Meersche Helden 2013 - 2014
Pagina 26