VialMOgo Ingezonden
n je de term wolf in schaapskleren? Anno 2013 hebben wij er als supporters een nieuwe wolf
bij. Probleem is dat deze wolf zich bij onze club meldt als een prachtig schaap dat menig moslim bij
het offerfeest naar huis zou willen meenemen.
De afgelopen jaren heeft Ajax er veel aan gedaan om zwarthandel in toegangskaarten tegen te
gaan. Kaarten werden geblokkeerd en aanbieders op onder andere Marktplaats kregen een brief
thuis met een waarschuwing en zelfs clubcards werden geblokkeerd.
Parallel aan de succesvolle jacht van Ajax op de illegale aanbieders die kaarten met winst
doorverkochten, veroverde een commercieel bedrijf, Viagogo, langzaam maar zeker steeds meer
terrein in het moderne voetballandschap. Inmiddels is dit bedrijf een grote speler op de markt van
toegangskaarten en heeft het met verschillende Europese clubs afspraken waarbij de club deze
partij van kaarten voorziet en toestaat dat de kaarten met winst worden doorverkocht. Naast
afspraken met de club kun je er ook als supporter je extra kaarten te koop aanbieden.
Voor de club een prima concept. De 'sponsor' betaalt een paar ton op jaarbasis en krijgt hiervoor
een percentage van de beschikbare kaarten, die anders in de losse verkoop aan de man moeten
worden gebracht. Het aantal kaarten, de winstmarge en de hoeveelheid wedstrijden worden
vastgelegd in een contract. De sponsor blij want die kan de investering terugverdienen over de rug
van de supporter en de club blij want die kan het aantal medewerkers op de afdelingen marketing
en sales naar beneden brengen want ze hoeven minder of zelfs geen kaarten meer aan de man te
brengen.
Gelukkig is er inmiddels een kentering gaande en ziet men ook bij de clubs in dat de relatie met
de fans behoorlijk onder druk komt te staan. In Duitsland heeft zowel Schalke als Hamburger SV
inmiddels de samenwerking met Viagogo opgezegd en ook bij Chelsea hebben ze geen vrienden
gemaakt. Als onderdeel van de deal met Chelsea had Viagogo 'recht' op een percentage van
het toch al niet grote aantal kaarten dat Chelsea vanuit de LJefa kreeg toegewezen voor de
Europa Leaguefinale in Amsterdam. Terwijl de gelukkige seizoenkaarthouders een kaart konden
bemachtigen voor reguliere prijs van rond de 50 euro bood Viagogo tegelijkertijd kaarten aan voor
ruim 1.000 euro per stuk.
Ook de Premier League heeft na felle protesten van supporters aangegeven geen zaken te willen
doen met Viagogo en bij Manchester City begint men zich eveneens langzaam af te zetten.
Hoewel er momenteel ook al wordt geadverteerd met kaarten voor wedstrijden van ons aller Ajax
zou Ajax zelf er goed aan doen om de deur stijf dicht te houden als er wordt geklopt.
Pagina 27 De Meersche Helden 2013 - 2Q14