Supporterde pesten Ingezonden
Efoms, heel soms, denk ik dat burgemeesters graag aan supportertje-pesten doen. Een voorbeeld:
de NS heeft werkzaamheden gepland tijdens PSV-Ajax. Ik zelf denk dan (maar dat is vast véél te
simpel gedacht): 'als we niet met de trein kunnen, gaan we toch gewoon met de bus?' Maar nee,
de burgemeester van Eindhoven wil per se dat we met de trein komen. Ik, als simpele ziel, herinner
me busreizen naar de Kuip met de bekerfinales, met duizenden Ajacieden tegelijk. Zonder rellen (en
remember? met de trein ging het juist fout!). Naar de stad van onze rivaal dus, waar de kans dat we
met stenen bekogeld worden veel en veel groter is dan in Calimeroland. (Niet alleen al vanwege het
feit dat in een grote stad veel meer stenen te vinden zijn dan in al die boerenweilanden met koeien).
Vorig seizoen was er trouwens hetzelfde aan de hand: NS vergat werkzaamheden aan te geven
tijdens het vooroverleg, waardoor er geen Ajaxsupporters naar Eindhoven dreigden te kunnen gaan.
Dit omdat burgemeester Van Gijzelook toen alleen wilde dat we per trein zouden komen. Dankzij
inspanningen van alle partijen kon alsnog gebruik worden gemaakt van het perron naast de Arena en
konden we gewoon in het uitvak staan.
Het begint haast op een complot te lijken: de betrokken NS-medewerker die het formuliertje met
werkzaamheden in moet vullen, is PSV'er en heeft liever niet dat 1200 Ajacieden het PSV-stadion
komen overnemen met hun gezang. Een psv'er heeft het immers liever stil in het stadion: de zondag
is een moment van bezinning en dus moet het geluid worden beperkt tot het soms schreeuwen
van 'Boeren!'. Ik snap nog steeds niet dat ze een geuzennaam hebben die tegelijk een belediging
inhoudt, want wie wil er nou een boer genoemd worden, maar dat terzijde. Qf misschien is het
een dealtje tussen de Eindhovense burgemeester en de NS-medewerker: een seizoenkaart voor de
NS-formuliertjes-invuller en een burgemeester die geen joden in zijn stad en stadion heeft. Een een
tweetje. Belangrijk is dan natuurlijk wel dat de burgemeester stug volhoudt dat we alleen per trein
mogen komen. Zonder echte argumenten, want dat heeft een burgervader niet nodig. Wat hij wil,
geschiedt. Hij zal zelf ook vast niet weten wat er nou zo heel verschrikkelijk erg aan het vervoer met
bussen is (ik kan het zelf serieus niet bedenken, maar misschien ligt dat weer aan mijn simpele-ziel-
zijn in plaats van een geleerde burgemeester] of hij heeft al zo vaak supportertje gepest dat hij het
niet meer in zijn systeem heeft zitten om een keer met ze mee te denken en coulant te zijn. Of zou
hij echt denken dat zijn stadsinwoners geen piepende Calimero's zijn, maar gevaarlijke mannen die
dood en verderf zaaien overal waar ze komen? Nou meneer Van Gijzel, ik zal u uit de droom helpen:
dat zijn ze niet!
De oplossing om toch per trein te kunnen worden vervoerd, is om via Rotterdam te gaan. Naar
Eindhoven via de stations Rotterdam Centraal en de halte bij De Kuip. De burgemeester van
Eindhoven wist bij voorbaat natuurlijk al dat dat plan geen ontzettend grote kans van slagen zou
hebben. En als we wél via Rotterdam mogen reizen, zijn we niet alleen veel langer onderweg, maar
hebben we ook grotere kans om stenen te mogen koppen dan dat we met bussen naar Eindhoven
gaan (al is die kans natuurlijk alsnog niet groot, dus moet je nagaan hoe klein die kans is als we met
bussen rechtstreeks gaan). Ach ja, als het maar niet in zijn stad gebeurt hè?
Misschien heeft hij dan zelfs een
reden ons terug te sturen en is het
plan uiteindelijk toch geslaagd. Voor
de komende vijf jaar dan zelfs, want
welkom zijn we dan vast niet meer
[of ja, vijf? Maak daar maar minstens
tien van, gekeken naar feyenoord-
uit). En zo wordt het supporters
steeds meer onmogelijk gemaakt
om hun club ook bij uitwedstrijden
te supporten. Maar wat doe je
eraan? Een afvaardiging van de
supportersverenigingen probeert
natuurlijk bij het vooroverleg een
zo goed mogelijke regeling eruit te
slepen en ze doen vaak goed werk,
maar uiteindelijk is het laatste woord
aan iemand als een burgemeester.
Pagina 29
De Meersche Helden 2012 - 2013