Belofte maak schuld!!! inzonden
n je dat? Van die rubrieken als 'we wachten af van Kort Amsterdams bij AT5, of 'Hoe is het
toch met?' Het zijn van die items die leuk zijn om te zien. Onbegrijpelijk dat dingen onnodig lang
moeten duren of gewoon een oude bekende die weer eens z'n kop laat zien.
Het overkomt ook de Ajacieden alleen staan we er niet altijd bij stil.
Waar bewaar jij bijvoorbeeld je seizoenkaart? In je portemonnee? Of in zo'n mapje voor verschillende
pasjes. In je jas, of in je tas? Terwijl je het antwoord zegt zal jij je tegelijkertijd afvragen waarom deze
vraag wordt gesteld. Gevolgd door: 'Oh ja, we hebben zo'n hoesje van Ajax gehad'.
Met een heuse flyer aangekondigd toen je de jaarlijkse 'we zijn zo blij met je steun en zonder jouw
aanwezigheid kunnen we niet strijden voor de prijzen' brief ontving om je seizoenkaart te verlengen.
Verbazing alom na het lezen van het bericht. Wij, de supporters, krijgen iets van Ajax? Ja maar het
is toch crisis en gezien de belachelijke prijzen op Europees niveau wil Ajax toch geld binnenhalen?
Dit geintje kost gewoon geld, gaaf man. Eindelijk waardering, WTF!
Oh wacht, het kan natuurlijk ook een slimme marketing move zijn. De derde ster bracht natuurlijk
wel heel veel euforie voort. Daar is natuurlijk op allerlei manieren wat aan te verdienen.
Een denkwijze die niet de schoonheidsprijs verdient maar dat heeft Ajax uiteindelijk wel over zichzelf
af geroepen de afgelopen tijd natuurlijk. In feite is het al jaren zo, maar met de komst van Maarten
Fontein en later Henri van der Aat is het allemaal in een stroomversnelling geraakt.
De commercialisering bij Ajax. Het is dus niet zo gek dat supporters argwaan krijgen als Ajax roept
een cadeautje te gaan geven.
Door die flyer werden ook direct de verwachtingen hooggespannen. Naast euforie was er natuurlijk
ook trots. Focking 30 titels ouwe! Wij zijn Ajax en wij zijn de beste! Drie sterren op je seizoenkaart,
en op het hoesje zodat je opzichtig kan laten zien dat je Ajacied bent. Als er dan iets komt zal ook
het beste zijn. Ajax kwaliteit. Toch?
Toen lag ineens het kartonnetje op de mat. Een paar maanden na de aankondiging kwam het
presentje en serieus, is dit het beste dat ze konden doen? Naast het feit dat je in diezelfde periode
veel mooiere spullen uit China kan laten komen was dit ook nog eens een beuk in de porem van
de uitkaarthouder. Een fantastisch idee is door iemand zonder gevoel met Ajax, het belang van die
derde ster en de supporters om zeep geholpen. De uitkaarhouder kreeg daarbij nog trap na ook.
Als dank voor je trouwe support krijg je niet alleen een goedkoop kartonnetje, het ziet er ook nog
eens niet uit ook want we hebben geen rekening gehouden met het feit dat er een foto op je kaart
staat omdat je zonodig uitwedstrijden moet bezoeken. Niks showen met je hoesje want het ziet er
niet uit als het ontwerp en kaart niet passen.
Gelukkig werd snel ingezien dat dit toch niet was waar de supporters op zaten te wachten. De
ondankbare achterban moet eens leren een gegeven paard niet in z'n bek te schijten zal men op
de commerciële afdeling hebben gedacht voordat een excuusmail werd verstuurd. Op 17 augustus
kwam er een mea culpa mail van Ajax met de mededeling dat het niet voldeed aan hetgeen zij in
gedachten hadden. Direct gevolgd door de toezegging dat er momenteel hard werd gewerkt aan
een betere variant die recht zou doen aan het oorspronkelijk idee.
Inmiddels zijn we bijna een half jaar en honderden boten uit China verder na het versturen van die
mail en het is nog altijd angstig stil. Van der Aat is inmiddels vertrokken dus daarom een dringend
verzoek aan zijn medewerker die dit project nog altijd op het bureau heeft liggen.
Je hebt geen idee waar supporters op zitten te wachten, geen benul dat er verschillende soorten
seizoenkaarthouders zijn en presteert het om in een tijdspad van ongeveer 1 jaar welgeteld 1
bestelling seizoenkaarthoesjes uit China te laten komen.
Je bent het niet waard om bij Ajax te werken en je zou je kapot moeten schamen.
Ga weg en kom nooit meer terug!
De Meersche Helden 201