Zorgen over da Toekomst ingezonden
jax heeft geld nodig, dat weten we allemaal. Wat we ook allemaal weten is dat Ajax eigenlijk niet
zo goed kan omgaan met geld. Het geld dat opgehaald werd bij de beursgang is vrijwel verdampt en
dankzij een absurd grillig uitgavenpatroon staan we er een stuk minder goed voor dan had gekund
of eigenlijk had gemoeten, met de verkopen van spelers als Suarez, Vertonghen, Stekelenburg,
Huntelaar, Van der Vaart, Sneijder, Zlaten, Grygera en ga zo nog maar even door.
Ondanks de miljoenen die achtereenvolgens ABN AMRO en Aegon in onze club stopten, schreef de
club lang niet altijd zwarte cijfers. Inmiddels weten we dat Aegon straks een flinke stap terug gaat
doen en dat Mr. Murdoch de wedstrijden wereldwijd gaat uitzenden. Hoe is moeilijk te voorspellen,
maar waarschijnlijk zullen de supporters opnieuw een flinke prijs betalen voor een zak geld.
Een trent die levensgevaarlijk is voor het voortbestaan van de club. Op korte termijn zijn fieldseats,
kleedkamer camera's, spidercams en torenhoge prijzen misschien goed voor de clubkas, maar op de
lage termijn dreigt Ajax zijn supporters te verliezen.
IFthouder financieel blijn^^ff
zal de aanwas van nieuwe fans
Wanneer Aj^^^^^^^^HFEhouder financieel blijlW^P^er^fj en de incidentele bezoeker de
verschillen laatqjra^^Mrtal de aanwas van nieuwe fans stagneren en dreigt een situatie zoals in
Engeland. Daar zit d^ogenaamde 'lost generation' op zaterdagmiddag in de pub voetbal te kijken en
vergrijst de populatie in het stadion waar de gemiddelde leeftijd bijna vijftig is. Een wedstrijdkaart is
nauwelijks meer te betalen. Laat staan een seizoenkaart. Als voorbeeld zodat je het als lezer helder
hebt; een seizoenkaart aan de korte zijde in het Emirates Stadium van Arsenal kost ruim 900 pond!
Doordat de prijzen de afgelopen jaren door het dak zijn geschoten is het spelletje onbetaalbaar
geworden voor de normale man. 'Gelukkig' was dit al te zien bij de wedstrijden in de Champions
League; toen Ajax niet uitverkocht was. Dit moet een teken zijn. Dit moet worden opgepakt door de
supportersverenigingen en door de mensen binnen Ajax.
Een korte termijn visie in deze is dus levensgevaarlijk omdat het snel geld oplevert maar op de lange
termijn alleen maar mensen afstoot. Wat dat betreft mogen we alleen maar hopen dat onze nieuwe
commerciële man, Edwin van der Sar, de ervaringen uit Manchester goed in zijn hoofd heeft zitten
en niet dezelfde fouten maakt als die daar zijn gemaakt. Of we moeten straks allemaal lekker naar
FC Amsterdam willen.
Dat er geld in het laatje moet komen is duidelijk, maar niet over de rug van de supporter. Die moet
je binden aan de club. Als dat goed zit en de club helder heeft wat de wensen van de fans zijn, gaan
zij vanzelf geld uitgeven.
Pagina 7
De Meersche Helden 2012 - 2013