Visitekaartje Aiax Zijlijn
supporter ben je trots op Ajacied te zijn. Trots op het feit dat we de recordkampioen van
Nederland zijn. Trots op talenten zoals onze laatste groeibriljant Davy Klaassen, die volgens de
Ajax-traditie direct bij zijn debuut in de Eredivisie het net wist te vinden. Trots op het mooiste shirt
van de wereld, het oude logo en op het feit dat Ajax wereldwijd bekend is. Dat soort dingen. Voor
de medewerkers en bestuurders van Ajax gaat dat een stuk minder op. Ajax is broodwinning en
kans op een positieverbetering tijdens hun verdere carrière. Hoewel je het niet zou denken met de
huidige bestuursperikelen: Ajax staat goed op je cv. "In het belang van Ajax," is de afgelopen weken
het meest gebruikte en verafschuwende zinnetje gewerden dat in de media werd opgetekend.
Eigenbelang is voor velen de drijfveer in hun strijd te overleven.
"Hoe durven ze dat te zeggen?!", "Die gasten zitten er alleen maar voor zichzelf.", "Die stropdassen
maken onze club kapot!" Uitspraken die je zelf wellicht ook hebt gebezigd. Johan moet het allemaal
gaan bepalen; het bedrijf moet weer een voetbalclub werden. Hij heeft echt het beste voor met
Ajax en aan zijn hand ziet de toekomst er zonnig uit. Dat is althans de diep gekoesterde wens van
de supporters die de afgelopen twintig jaar Ajax hebben zien vercommercialiseren, sportief zien
afzakken en steeds verder vervreemd werden van de club. Johan is niet zo, en zal zorgen dat
Ajax weer herkenbaar wordt als de club waar we zo trots op kunnen zijn. Toch? Er vanuit gaand
dat El Salvador als een van de weinigen geen dubbele agenda heeft is het wel opmerkelijk dat een
blauwdruk van de jeugdopleiding zoals Cruijff die bij Ajax voor ogen heeft, sinds kort ook te koop is
voor elke willekeurige geïnteresseerde.
Menno de Galan, schrijver van het boek De coup van Cruijff, gaf zondag 27 november in Studio Ajax
aan dat de terugkeer van Cruijf bij Ajax wellicht financiële motieven ten grondslag lagen. Waarop
dat gebaseerd was, kon of wilde De Galan in die uitzending niet zeggen. Ondanks dat De Galan er
dus niet verder op in kon, of wilde, gaan, heeft het er de schijn van dat parallel aan revolutie in
Amsterdam, Cruijff bedrijfsmatig een nieuw avontuur is gestart.
Sinds 16 augustus is de website Cruyfffootball.com online. Een familiebedrijf, gevestigd in Barcelona
bestaande uit oprichter Johan Cruijff, directeur Todd Beane (schoonzoon van Cruijff) en zijn zoon
Jordi Cruijff. De voormalig (top)voetballer voert de titel van Professional Football Advisor. De missie
van het bedrijf is simpel; het verbeterende prestaties van atleten, efficiënter trainen en het naar een
hoger plan tillen van voetbalorganisaties wereldwijd. Dat gebeurt door het implementeren van een
op maat gemaakte trainingsmethode en het aanpassen van de organisatie waarin het voetbal kan
bloeien. Na bestudering van de website, waarop uiteraard ook gelinkt wordt naar de kledinglijn, het
Institute for Sportstudies en de Cruyff Foundation, kan met bovenstaande in het achterhoofd niet
worden ontkend dat er in ieder geval commercieel gedacht wordt.
Wanneer een idee goed is en dit commercieel te vermarkten blijkt mag dat, maar op dit moment
moet wat mij betreft de focus keihard en onvoorwaardelijk in Amsterdam, bij Ajax, liggen! Dat er
vervolgens een verdienmodel in de praktijk kan worden gebracht, met de jeugdopleiding van Ajax
als referentie, is een andere discussie, maar eerst moet hier de boel op orde komen en dient de
voetbalvisie van Cruijff volledig worden verankerd binnen zowel de vereniging als het bedrijf.
Persoonlijke, zakelijke, belangen mogen vroe.g'ex-
absoluut niet de boventoon voeren wanneer voe-t\oa.\c.Wo ovAweVioerervcAvxt)
de bezem door Ajax wordt gehaald. Toch
komt de vraag bovendrijven of er geen
secundaire belangen aan de start van de
fluwelen revolutie ten grondslag liggen.
Een revolutie in het belang van Ajax, de
eigen portemonnee of beiden? Laten we
oprecht hopen op het eerste en laat Johan,
wanneer het allemaal staat als een huis en
de successen weer aaneengeregen worden
maar bakken met geld verdienen. Mensen
die Ajax louter als visitekaartje gebruiken
voor eigen gewin zijn er immers al genoeg.
soeïp Z-OOV %CsCMp
üees
De Meersche Helden 2011 - 2012
Pagina 32