Visitekaartje Aiax Zijlijn supporter ben je trots op Ajacied te zijn. Trots op het feit dat we de recordkampioen van Nederland zijn. Trots op talenten zoals onze laatste groeibriljant Davy Klaassen, die volgens de Ajax-traditie direct bij zijn debuut in de Eredivisie het net wist te vinden. Trots op het mooiste shirt van de wereld, het oude logo en op het feit dat Ajax wereldwijd bekend is. Dat soort dingen. Voor de medewerkers en bestuurders van Ajax gaat dat een stuk minder op. Ajax is broodwinning en kans op een positieverbetering tijdens hun verdere carrière. Hoewel je het niet zou denken met de huidige bestuursperikelen: Ajax staat goed op je cv. "In het belang van Ajax," is de afgelopen weken het meest gebruikte en verafschuwende zinnetje gewerden dat in de media werd opgetekend. Eigenbelang is voor velen de drijfveer in hun strijd te overleven. "Hoe durven ze dat te zeggen?!", "Die gasten zitten er alleen maar voor zichzelf.", "Die stropdassen maken onze club kapot!" Uitspraken die je zelf wellicht ook hebt gebezigd. Johan moet het allemaal gaan bepalen; het bedrijf moet weer een voetbalclub werden. Hij heeft echt het beste voor met Ajax en aan zijn hand ziet de toekomst er zonnig uit. Dat is althans de diep gekoesterde wens van de supporters die de afgelopen twintig jaar Ajax hebben zien vercommercialiseren, sportief zien afzakken en steeds verder vervreemd werden van de club. Johan is niet zo, en zal zorgen dat Ajax weer herkenbaar wordt als de club waar we zo trots op kunnen zijn. Toch? Er vanuit gaand dat El Salvador als een van de weinigen geen dubbele agenda heeft is het wel opmerkelijk dat een blauwdruk van de jeugdopleiding zoals Cruijff die bij Ajax voor ogen heeft, sinds kort ook te koop is voor elke willekeurige geïnteresseerde. Menno de Galan, schrijver van het boek De coup van Cruijff, gaf zondag 27 november in Studio Ajax aan dat de terugkeer van Cruijf bij Ajax wellicht financiële motieven ten grondslag lagen. Waarop dat gebaseerd was, kon of wilde De Galan in die uitzending niet zeggen. Ondanks dat De Galan er dus niet verder op in kon, of wilde, gaan, heeft het er de schijn van dat parallel aan revolutie in Amsterdam, Cruijff bedrijfsmatig een nieuw avontuur is gestart. Sinds 16 augustus is de website Cruyfffootball.com online. Een familiebedrijf, gevestigd in Barcelona bestaande uit oprichter Johan Cruijff, directeur Todd Beane (schoonzoon van Cruijff) en zijn zoon Jordi Cruijff. De voormalig (top)voetballer voert de titel van Professional Football Advisor. De missie van het bedrijf is simpel; het verbeterende prestaties van atleten, efficiënter trainen en het naar een hoger plan tillen van voetbalorganisaties wereldwijd. Dat gebeurt door het implementeren van een op maat gemaakte trainingsmethode en het aanpassen van de organisatie waarin het voetbal kan bloeien. Na bestudering van de website, waarop uiteraard ook gelinkt wordt naar de kledinglijn, het Institute for Sportstudies en de Cruyff Foundation, kan met bovenstaande in het achterhoofd niet worden ontkend dat er in ieder geval commercieel gedacht wordt. Wanneer een idee goed is en dit commercieel te vermarkten blijkt mag dat, maar op dit moment moet wat mij betreft de focus keihard en onvoorwaardelijk in Amsterdam, bij Ajax, liggen! Dat er vervolgens een verdienmodel in de praktijk kan worden gebracht, met de jeugdopleiding van Ajax als referentie, is een andere discussie, maar eerst moet hier de boel op orde komen en dient de voetbalvisie van Cruijff volledig worden verankerd binnen zowel de vereniging als het bedrijf. Persoonlijke, zakelijke, belangen mogen vroe.g'ex- absoluut niet de boventoon voeren wanneer voe-t\oa.\c.Wo ovAweVioerervcAvxt) de bezem door Ajax wordt gehaald. Toch komt de vraag bovendrijven of er geen secundaire belangen aan de start van de fluwelen revolutie ten grondslag liggen. Een revolutie in het belang van Ajax, de eigen portemonnee of beiden? Laten we oprecht hopen op het eerste en laat Johan, wanneer het allemaal staat als een huis en de successen weer aaneengeregen worden maar bakken met geld verdienen. Mensen die Ajax louter als visitekaartje gebruiken voor eigen gewin zijn er immers al genoeg. soeïp Z-OOV %CsCMp üees De Meersche Helden 2011 - 2012 Pagina 32

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Meersche Helden (vanaf 2008) | 2011 | | pagina 33