1
Vliegwinkel. nl_ ingezonden
vlieg winkel.nl^ffi
^^andaag is de loting voor de Champions League: we zitten klaar achter de computer met
verschillende sites en de mogelijke datums voor vliegtickets naar een mooie uitwedstrijd. Op het
moment dat we zagen dat Ons Aller Ajax op 27 september naar Madrid moest gingen we meteen
p zoektocht naar de goedkoopste tickets voor een vlucht naar Madrid. Nick en Ramon klikten
meteen op vliegtickets.nl voor 6 vliegtickets van Amsterdam naar Madrid. Prima vliegtijden,
s'morgens aankomen in Madrid en de volgende morgen om 6:50 weer terug. En dat voor 130 euro
p.p. Super!
Op het moment dat we boekten voor 6 personen en betaald hadden, was er een storing op de
site van vliegtickets.nl. De medewerker van vliegtickets.nl vertelde dat het een storing was bij
hun organisatie en dat de betaling ontvangen was. 'De vliegtickets worden U morgen, of zelfs
vanavond nog toegezonden'. Daags later kregen we een e-mail met daarin, failed status. 'Uw reis
is niet geboekt voor een totaalbedrag van 780 euro' (tekst Vliegtickets). 'Door de storing in het
systeem bij de luchtvaartmaatschappij, hebben wij helaas geen reservering -overeenkomst noch
een vervoersovereenkomst kunnen afsluiten.' Er waren twee dingen die we konden doen: of het geld
terug laten storten of dezelfde reis opnieuw boeken. Maar de prijs was iets verhoogd.
Nu was het totaalbedrag 2130 euro.
Direct de telefoon gepakt en ongeveer de hele organisatie gesproken (a 0,45 per minuut). Van
het spreekwoordelijke kastje naar de muur gestuurd en geen stap verder. Alsof het hele bestand
aan Tempo-team medewerkers gedetacheerd was bij vliegtickets.nl. "Of ze je over een uurtje
mogen terugbellen". Elet leek wel of ze echt moeite deden. Uiteraard meteen Easy jet gebeld of
er inderdaad een storing was maar deze man gaf te kennen dat dit veel als smoes wordt gebruikt
omdat ze dan duurdere tickets kunnen verkopen. En dat de schuld steeds naar hun wordt geleid en
niet naar hun zelf!!!! Natuurlijk weten zij donders goed waar het aan ligt: Europees voetbal brengt
geld in het laatje. Goedkope kaarten eruit gooien en dezelfde stoelen alsnog voor bijna drie keer
zoveel verkopen.
Omdat onze vrienden van het callcenter niets konden betekenen hebben we maar rechtstreeks
contact gezocht met Diederik Rus, als managing director van vliegtickets.nl, verantwoordelijk voor
deze praktijken. Ook deze weigert de schuld op zich te nemen en wijst, via een tussenpersoon, naar
de betreffende luchtvaartmaatschappij. 'Ze vinden het erg vervelend maar verdienen immers ook
niets aan deze situatie en kunnen dus niets voor ons betekenen' (tekst van Vliegtickets). 'Van een
dergelijke situatie hebben wij geen enkel voordeel daar wij het gehele bedrag van het tarief en de
luchthavenbelasting dienen af te dragen aan de luchtvaartmaatschappij. De enige verdiensten voor
onze organisatie zijn de boekingskosten.' Uit 'coulance' bieden ze ons een tegoedbon aan, zodat we
ook de uitwedstrijd naar Lyon kunnen missen. Nee! Wij pakken lekker de auto!
^^^■1 Er Is moor één vliegwinkel.
Pagina 15 De Meersche Helden 2011 - 2012