Contract mat de fans Zijlijn
uim vijfendertigduizend supporters hebben inmiddels een contract met Ajax ondertekend. Niet
omdat de vereniging het ledental de laatste jaren drastisch heeft laten toenemen of omdat men
men bij Ajax supporters 'ineens' als echte stakeholders is gaan zien. Nee, de ware reden is dat de
vergaande veramerikanisering ditmaal in het voordeel van de supporters uitpakt. Jarenlang heeft de
commerciële afdeling, in innige samenwerking met de vertegenwoordigers van het 'smart stadium
concept' van de Amsterdam ArenA, elke hoekje benut om de sponsor zijn plasje te laten doen.
Daardoor werd de supporter steeds meer omringd door schreeuwende sponsoruitingen.
Een corner wordt tegenwoordig steevast op de 742, door Cisco Systems aangestuurde,
led-schermen aan de tweede ring aangekondigd als de "Grolsch cornerkick", compleet met
ploppende beugelfles. Een inworp is gedoopt tot de "Mattel throw inn", kunnen we in de rust
genieten van cheerleaders en minimaal drie mascottes die lollig doen en is de sponsordeal met
betrekking tot de wedstrijdbal een opmerkelijke combinatie tussen Pixar en The Walt Disney
Company. Staan is uit den boze, zitten is de norm. Een steward brengt je naar je stoel die dankzij
de ingebouwde stoelverwarming op een behaaglijke temperatuur gebracht is. Zodra de supporter
een beverage wil halen, volgt hij of zij simpelweg de schermen op de omloop die hem moeiteloos
naar het dichtstbijzijnde verkooppunt brengen. Hoe hoeft alleen de pijl onder de beelden van het
pruttelende vet te volgen.
De buitenkant van het stadion is voorzien van energiezuinige verlichting. Verlichting die in elke
gewenste kleur gezet kan worden als er maar genoeg voor betaald wordt. De ArenA is immers
multifunctioneel en voldoet aan de eisen van de betaler. Dat de kleur ook van een vijandige club kan
zijn doet niet ter zake immers 'money talks'. Gelukig kent de veramerikanisering rond onze club ook
een keerzijde. Het stelt de supporters in staat om een contact af te sluiten met de club waarin
keiharde garanties staan. Ja, je leest het goed. Niet langer de mooie verkooppraatjes waar wij als
fans niet op zitten te wachten. Hiervoor zijn we in het verleden te vaak besodemieterd. Garanties,
keihard zwart op wit en komt Ajax die belofte niet na, dan heeft dat conseguenties. Bijvoorbeeld
dat de seizoenkaartprijs niet verhoogd wordt. Drie jaar geen resultaat is dus ook geen verhoging.
Uiteraard zou je die verhoging graag betalen in ruil voor een prijs maar zoals het begin van de 21ste
eeuw ging wil je het ook niet. Toen won Ajax zeven jaar op rij geen titel en bleven de kaartprijzen
voor de supporter stijgen. Dat er een maximale rek aan die loyaliteit zit, is gebleken gedurende de
jaren erna. Supporters werden als een spons uitgewrongen, met als dieptepunt een protest waarbij
de club een jaar lang zonder fans speelde omdat men de verhogingen zat was.
Dit tijd is dus voorbij sinds de invoering van het Ajax-agreement. Zo wordt een tastbaar, uniek item,
voorafgaand aan het seizoen opgestuurd en neemt de club een behoorlijk risico door garanties te
geven voor de nog te leveren sportieve prestaties. Zo zal meer dan zestig procent van de thuisduels
in een zege moeten eindigen en is ook het behalen van een plaats bij de eerste drie een voorwaarde.
Geen misselijke toezeggingen, zeker niet in de onvoorspelbare wereld van de voetballerij.
De supporter is dus verzekerd van een bepaald niveau dat gehaald moet worden op het veld om te
kunnen voldoen aan de verplichtingen in het contract. Lukt het even niet, dan is het onmogelijk om
met een wit broekje van het veld te lopen maar is het tevens onmogelijk om de supporter financieel
te laten bloeden voor wanprestaties. Inmiddels staan de sponsoren in de rij om contracten met
Ajax te sluiten. Zij krijgen immers ook de garantie dat Ajax een bepaalde prestatie levert en zien,
gezien het aantal gesloten contracten met supporters, hun doelgroep groeien. Deze manier van
klantenbinding, loyalty experience (of watvoor verschrikkelijke term ze er ook voor verzinnen tegen
die tijd) is nieuw in de Nederlandse sportwereld. In Amerika bestaat het al ruim acht jaar.
De Meersche Helden 2011 - 2012