Wat is de huidige situatie: Ontmoetingen die ontsierd worden door spreekkoren (en ongeregeldheden waarbij supporters van de bezoekende club worden teruggestuurd, of met een kleiner aantal welkom zijn. Wat is de gewenste situatie? De gewenste situatie is een wedstrijd tussen beide clubs waarbij een goede voetbalsfeer heerst, er een gezonde rivaliserende spanning mag zijn maar welke wel binnen de normen en waarden van de door de clubs, de KNVB en de maatschappij gesteld zijn. Wat is er in het verleden gebeurd en wat is het gevolg? In het verleden was er geen communicatie tussen de supportersverenigingen over een goed en ordentelijk verloop van de wedstrijddag. Dit zou voor, tijdens en binnen 24 uur na een gespeelde wedstrijd moeten gebeuren. Door dit communicatiegebrek is er voor veel partijen te weinig ruimte om hun verantwoorde-lijkheden te nemen bij incidenten of wanordelijkheden zoals bijvoorbeeld spreekkoren. Hierin moeten de supportersverenigingen een belangrijke rol gaan spelen daar juist zij in contact staan met de supporters. Het wijzen op de verantwoordelijkheden van de supporters op de mogelijke gevolgen van hun gedrag is zeer belangrijk. Mogelijke gevolgen zouden kunnen zijn dat er steeds minder uitwedstrijden kunnen worden bezocht. Niet alleen de onderlinge wedstrijden maar ook die naar andere clubs kunnen daar op volgen. Hoe willen we de gewenste situatie bereiken: Het terugdringen van kwetsende spreekkoren en misdragingen rondom wedstrijden: Dit kan het best gerealiseerd worden door supporters zelf. De supportersverenigingen zijn de aangewezen instanties daar voor omdat zij nauwe contacten onderhouden met de supporters. Dit heeft meer effect op supporters dan dat deze richtlijn van hogerhand (club, politie, burgemeester) wordt opgelegd. Het wijzen op de eigen verantwoordelijkheid en hen doen laten beseffen dat kwetsende spreekkoren geen onderdeel van supportersbeleving moet zijn en uiteindelijk leidt tot beperking van wedstrijdbezoek moet heel duide-lijk worden overgebracht. Dit zal veel tijd vergen maar die tijd moet geïnvesteerd worden. Regelmatige communicatie richting de eigen aanhang via site, brief en in rechtstreeks contact is cruciaal om dat begrip en resultaat te bereiken. Beter contact tussen supportersverenigingen, niet alleen in aanloop naar een onderlinge ontmoeting: De supportersverenigingen informeren elkaar ook tussentijds over de sfeer binnen hun eigen supporters en ondersteunen elkaar in het zoeken naar oplossingen. Begrip voor elkaar's rol rondom een wedstrijd en erkenning van de kracht van een supportersvereniging: Voetbal is emotie en supporters zitten hier vol mee. Degene die de supporter het best begrijpt kan de supporter ook het best sturen. Zowel de politie(commandant) als (de adviseur van) de burgemeester zouden meer gebruik moeten maken van de supportersverenigingen. Zoals het ook in de supporterswereld werkt, kan het 'kennen en gekend worden' tussen de verschillende partijen (supporters, stewards, maar ook politie) effectief werken in geval van dreigende escalatie. De Meersche Helden 2Q11 Pagina 8

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Meersche Helden (vanaf 2008) | 2011 | | pagina 9