Dn februari 2008 kwam een rapport uit dat 10 jaar beleid bij AJAX heeft moeten evalueren. De voorzitter van deze onderzoekscommissie is momenteel de voorzitter van onze vereniging AFC AJAX en voorzitter van de Raad van Commissarissen van de AJAX nv. Een man die eind jaren 80 en begin jaren 90 mede aan de wieg heeft gestaan - in samenwerking met o.a. Michael van Praag en Arie van Os - van de vercommercialisering van Ajax Uri Coronel In de vorige editie van De Meersche Helden hebben we deel 1 en 2 geplaatst van onze analyse van Het Rapport Coronel. Hieronder vinden jullie deel 3. Het Rapport Coronel: Deel 3 - De supporters We hebben in de vorige stukken over het rapport Coronel al aandacht besteed aan de rol van de trainer en zijn staf, en de aankopen die zijn gedaan. Deze kritische editie van de analyse van het rapport Coronel en de uiteindelijke uitvoering ervan, gaat over een essentieel punt binnen de supporterscultuur: de band tussen club en supporters. Het rapport Coronel is duidelijk: "Er dient op te worden toegezien dat a He betrokkenen bij de organisatie (directie, RvC, medewerkers en spelers] zich bewust zijn van het belang van goede aandacht voor supporters, sponsors en ouders van jeugdspelers. Zij vormen immers de basis van het bestaan van de dub. (Rapport Coronel, 2008p. 17] Het toezien op dit bewustzijn is in de afgelopen jaren niet altijd goed van de grond gekomen (eufemisme van het jaar). We herinneren ons allemaal nog de schandalige behandeling van trouwe supporters rondom de kaartverkoop. Supporters die al jarenlang een seizoenskaart afnamen, de club steunden in barre tijden, konden bij het bereiken van de Champions League de hoofdprijs betalen. En ook voor nota bene een oefenwedstrijd in de voorbereiding werden exorbitante toegangsprijzen berekend. Deze acties werden in zijn geheel bekokstoofd door hockey-no-no Van der Aat en zijn marketingvriendjes. Dit was ook reden voor de ASD (Ajax Supporters Delegatie) om het vertrouwen in onder andere deze persoon op te zeggen. Het is nu alleen nog wachten totdat deze incapabele persoon is vertrokken bij onze vereniging. Verder moet vermeld worden dat het nog altijd zeer gewoon is binnen de Arena om al dan niet in samenspraak met de Arena-directie en de beveiliging, supporters willekeurig stadionverboden op te leggen voor belachelijke en vaak ongegronde redenen. Het rapport Coronel erkent echter de situatie van de supporters en zegt: "Supporters vinden dat, hoewel er sprake is van verbetering (vooral in de communicatie], afspraken niet altijd worden nagekomen, de organisatie erg naar binnen is gekeerd en de directie afstandelijk (arrogant] is. Kortom, de supporters voelen zich te weinig serieus genomen, "(ibid. De supporters voelen zich inderdaad weinig serieus genomen en hebben daar ook alle reden toe. In het verleden zijn supportersgroepen vaak van het kastje naar de muur gestuurd wanneer het bijvoorbeeld ging om verbeteringen in het stadion, het enige echte logo of de drie strepen op het shirt. Omdat de supporters zich weinig serieus genomen voelen, heeft de ASD onlangs de eis gesteld dat zij zich vertegenwoordigd wil zien in de Ledenraad. Enige plekken daarin voor supporters die de aanhang vertegenwoordigen en zich niet snel zullen laten ondersneeuwen. Als Coronel wat wil doen aan de hierboven geciteerde bevindingen, dan is daar in de komende periode zeker wat aan te doen. De supporters staan welwillend tegenover elk gesprek met AJAX om zo de club één te maken. Het is alleen de vraag of Coronel dit wel doorheeft. Volgens een quote in de NRC van laatst ging het volgens Coronel de supporters enkel om de macht en niet om AJAX. Wanneer Coronel dit daadwerkelijk meent, dan heeft hij geen kaas gegeten van datgene wat onder de supporters leeft. Pagina 27 De Meersche Helden 2011

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Meersche Helden (vanaf 2008) | 2011 | | pagina 28