Dn februari 2008 kwam een rapport uit dat 10 jaar beleid bij AJAX heeft moeten evalueren. De
voorzitter van deze onderzoekscommissie is momenteel de voorzitter van onze vereniging AFC AJAX
en voorzitter van de Raad van Commissarissen van de AJAX nv. Een man die eind jaren 80 en begin
jaren 90 mede aan de wieg heeft gestaan - in samenwerking met o.a. Michael van Praag en Arie
van Os - van de vercommercialisering van Ajax Uri Coronel In de vorige editie van De Meersche
Helden hebben we deel 1 en 2 geplaatst van onze analyse van Het Rapport Coronel. Hieronder
vinden jullie deel 3.
Het Rapport Coronel: Deel 3 - De supporters
We hebben in de vorige stukken over het rapport Coronel al aandacht besteed aan de rol van
de trainer en zijn staf, en de aankopen die zijn gedaan. Deze kritische editie van de analyse van
het rapport Coronel en de uiteindelijke uitvoering ervan, gaat over een essentieel punt binnen de
supporterscultuur: de band tussen club en supporters.
Het rapport Coronel is duidelijk:
"Er dient op te worden toegezien dat a He betrokkenen bij de organisatie (directie, RvC, medewerkers
en spelers] zich bewust zijn van het belang van goede aandacht voor supporters, sponsors en
ouders van jeugdspelers. Zij vormen immers de basis van het bestaan van de dub. (Rapport
Coronel, 2008p. 17]
Het toezien op dit bewustzijn is in de afgelopen jaren niet altijd goed van de grond gekomen
(eufemisme van het jaar). We herinneren ons allemaal nog de schandalige behandeling van trouwe
supporters rondom de kaartverkoop. Supporters die al jarenlang een seizoenskaart afnamen,
de club steunden in barre tijden, konden bij het bereiken van de Champions League de hoofdprijs
betalen. En ook voor nota bene een oefenwedstrijd in de voorbereiding werden exorbitante
toegangsprijzen berekend. Deze acties werden in zijn geheel bekokstoofd door hockey-no-no Van
der Aat en zijn marketingvriendjes. Dit was ook reden voor de ASD (Ajax Supporters Delegatie) om
het vertrouwen in onder andere deze persoon op te zeggen. Het is nu alleen nog wachten totdat
deze incapabele persoon is vertrokken bij onze vereniging. Verder moet vermeld worden dat het
nog altijd zeer gewoon is binnen de Arena om al dan niet in samenspraak met de Arena-directie
en de beveiliging, supporters willekeurig stadionverboden op te leggen voor belachelijke en vaak
ongegronde redenen.
Het rapport Coronel erkent echter de situatie van de supporters en zegt:
"Supporters vinden dat, hoewel er sprake is van verbetering (vooral in de communicatie], afspraken
niet altijd worden nagekomen, de organisatie erg naar binnen is gekeerd en de directie afstandelijk
(arrogant] is. Kortom, de supporters voelen zich te weinig serieus genomen, "(ibid.
De supporters voelen zich inderdaad weinig serieus genomen en hebben daar ook alle reden toe.
In het verleden zijn supportersgroepen vaak van het kastje naar de muur gestuurd wanneer het
bijvoorbeeld ging om verbeteringen in het stadion, het enige echte logo of de drie strepen op het
shirt. Omdat de supporters zich weinig serieus genomen voelen, heeft de ASD onlangs de eis
gesteld dat zij zich vertegenwoordigd wil zien in de Ledenraad. Enige plekken daarin voor supporters
die de aanhang vertegenwoordigen en zich niet snel zullen laten ondersneeuwen. Als Coronel wat
wil doen aan de hierboven geciteerde bevindingen, dan is daar in de komende periode zeker wat
aan te doen. De supporters staan welwillend tegenover elk gesprek met AJAX om zo de club één te
maken. Het is alleen de vraag of Coronel dit wel doorheeft. Volgens een quote in de NRC van laatst
ging het volgens Coronel de supporters enkel om de macht en niet om AJAX. Wanneer Coronel dit
daadwerkelijk meent, dan heeft hij geen kaas gegeten van datgene wat onder de supporters leeft.
Pagina 27
De Meersche Helden 2011