Communiceren richting de eigen aanhang in een regelmatige vorm is cruciaal om begrip en resultaat te bereiken omtrent gedragingen rondom wedstrijden. Dat wil zeggen niet vlak voor een bepaalde wedstrijd maar elke wedstrijd benadrukken dat ongepast gedrag niet welkom is. Ook hierin moeten supporters op de gevolgen van hun gedrag gewezen worden. Onderlinge contacten met de achterban kunnen hierin ook een belangrijke rol spelen. Optimaliseren aanwezigheid in het vooroverleg: Niet alleen de supportersvereniging van de tegenpartij maar ook de supportersvereniging van de thuisclub zou bij het vooroverleg aanwezig moeten zijn. Naast de reguliere afspraken (aantal tickets, prijs, etc) zouden ook mogelijke scenario's met elkaar besproken moeten worden plus de ruimte die geboden wordt aan de eigen supporters voordat ingegrepen wordt vanuit overheidswege. Belangrijk daarbij is dat afstem-ming wordt bereikt over de definitie wanneer een situatie dreigt te escaleren of in hoeverre een zero-tolerance beleid wordt gevoerd. Dit kan ook meer vertrouwen scheppen richting bepaalde doelgroepen over de naleving hiervan. Naast dit overleg is het handig als de supportersvertegenwoordigers, de clubs en de politie vaste aan-spreekpunten aanwijzen en ook bekend zijn voor elkaar om in geval van calamiteiten contact met elkaar op te nemen en ter plekke een oplossing te vinden. Gastvrij ontvangst bezoekende supporters: Om tot verdere normalisatie te komen is het van belang de bezoekende supporters gastvrij te ontvangen. Dit kan door afspraken te maken over fouillering, vervoer, prijs toegangskaart, gratis programmaboekje maar ook door een spandoek te maken waarop we de supporters van de tegenpartij welkom heten. De supportersverenigingen zullen zich inspannen om de bezoekende supporters gastvrij te ontvangen. Mooi zou zijn als de bezoekende supporter wordt onthaald met b.v. een kop koffie. Spreekkoren en/of verwensingen met ziektes tijdens wedstrijden uitbannen: Om spreekkoren en/of verwensingen gepaard gaan met ziektes in de stadions uit te bannen willen we kijken of het mogelijk is om een filmpje te maken welke afgespeeld zal worden op de schermen van de scoreborden en die ook op de websites van de supportersverenigingen te zien zullen zijn. Evaluatie over verloop wedstrijddag en aanloop hiernaar toe: Na elke wedstrijd dient er bij voorkeur binnen 24 uur doch maximaal 48 uur na afloop van de wedstrijd een overleg te volgen waarin de aanloop naar en de wedstrijddag zelf geëvalueerd word. Bij grove misdragingen of rellen volgt er onherroepelijk 1 jaar van bezinning voor de onderlinge duels van beide clubs. In het betreffende jaar van bezinning wordt het plan van aanpak dusdanig met elkaar herzien dat de volgende jaren weer succesvol moeten kunnen worden beleefd. Pagina 9 De Meersche Helden 2011

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Meersche Helden (vanaf 2008) | 2011 | | pagina 10