Rik van den Boog Interview
Mag Ajax zich (nog) vergelijken met Europese topclubs?
"Ja, maar niet met de absolute top. Wij zitten bij de top 32 van Europa. Dat heeft niks met het
verleden te maken, we spelen Champions League en dat is de top 32 van Europa. Hoort Ajax bij
de absolute Europese top? Nee. Als je kijkt naar Manchester United, Real Madrid of FC Barcelona:
die halen meer dan honderd miljoen euro aan tv-gelden binnen. Ajax krijgt wat dat betreft minder
dan twee miljoen euro per jaar. Ajax kan daar dus niet in mee; we hebben fantastische supporters,
fantastische sponsors, we hebben een prima relatie met de Arena, maar we missen gewoon
honderd miljoen euro om jaarlijks bij de absolute Europese top te horen. Als we elk jaar een bedrag
van honderd miljoen meer hebben, dan kan ik ook makkelijker het team bij elkaar te houden. Een
team dat in balans is heeft vaak een gemiddelde leeftijd die ligt tussen de 25 en dertig jaar. We
kunnen wel dichterbij komen, zoals dit jaar het geval is, maar consequent bij de absolute top
blijven lukt niet met de financiële huishouding die Ajax momenteel heeft. Spelers zullen altijd weer
weggekocht worden, dat moeten we ook respecteren. Dat is de rol van Ajax."
Enkele Ajax-supporters hebben niet de mogelijkheid om van internet gebruikte maken (denk aan de
ouderen onder ons). Waarom wordt er dan gekozen, wanneer er gekozen wordt voor verstrekking
van waardebonnen, voor een online waardebon met betrekking tot de tegemoetkoming van
Champions League passe-partouts of seizoenkaarten?
"Uit onderzoek blijkt dat tegenwoordig bijna iedereen internet heeft. Juist ouderen gebruiken het
veel. Van onze supporters bestelt meer dan zestig procent hun wedstrijdkaarten via internet. Het is
vervelend dat een kleine groep mensen niet in de gelegenheid is om er nu iets zelf mee te doen. Ik
hoop dat mensen in hun omgeving hen erbij kunnen helpen. Ik ben nog bezig om een oplossing voor
die groep te bedenken. Voor ons was het een keuze om naar de supporters snel en een zo goed
mogelijk gebaar te maken, dat voor ons niet meteen nog meer extra administratieve rompslomp zou
opleveren. We proberen onze supporters zo goed mogelijk tegemoet te komen."
Waarom wordt Ajax 1 steeds
moeilijker bereikbaar voor
supporters? Denk bijvoorbeeld aan
het bezoeken van de trainingen op
De Toekomst.
"De training op dinsdag is altijd
open voor publiek, en eigenlijk de
middagtrainingen ook. Maar die
zijn vaak binnen of vallen soms uit.
Wat mij betreft zou het in sommige
gevallen vaker open mogen, maar ik
ben geen trainer. Wij respecteren
hetgeen de trainer wilt, als hij meer
rustmomenten wil of besloten wil
trainen dan is dat zijn beslissing.
Ik zal kijken of er in de toekomst meer
ruimte is voor de supporters, want we zijn er eigenlijk ook voor de supporters. We proberen op
elk gebied mee te denken en ze tegemoet te komen. Maar uiteindelijk gaat het om de wedstrijden
natuurlijk.
Het is wellicht een clichévraag. Maar welk Ajax-logo vind jij het mooist: het oude of nieuwe?
"Ik snap dat een groep supporters het oude logo mooier vindt. Het nieuwe logo is er gekomen
vanwege allerlei redenen, daar moeten we ook niet van afstappen. Het nieuwe logo is er en het blijft.
Maar we zullen in de toekomst zeker dingen blijven doen met het oude logo. Ook dat logo hoort bij
Ajax."
Wanneer is het huidige seizoen geslaagd?
"Wat een moeilijke vraag. Op voetbalgebied is het geslaagd als wij een derde ster hebben."
Pagina 25
De Meersche Helden 2Q1Ü