tDoJiFffii ^©(gjgiiïïiël) B. van Mokum ^3 e 'ik ben Ajacied' slogan was véél te voor-2G1 G, moet de Ajax-directie deze maand gedacht hebben. Ik zie het voor me; een aantal iets te forse mannen in dure pakken en met veel te hoge salarissen, rondom de grote tafel in de bestuurskamer van Ajax, brainstormend over een geschikte vervangspreuk. "Ajax is goed," roept er eentje enthousiast. "Nee, Ajax was goed," corrigeert een ander, zonder de persoon waarvan de inval afkomstig was een blikte gunnen. Geen goede voetballers of capabele mensen op belangrijke bestuursposten zijn nodig voor het behalen van een nieuw kampioenschap, waarnaar de achterban al jaren smacht, neen, een goedgeformuleerde slogan hebben we nodig! Tenminste, zo oordeelden de hoge heren met de Mercedessen van de zaak. Ik vind het echt lachen, dat korte nieuwe zinnetje, vooral omdat er over vergaderd moet zijn. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ongelooflijk graag wil weten welke persoon [dus voornaam, achternaam, geboortedatum en als het mogelijk is adresgegevens en/of telefoonnummer] verantwoordelijk is voor die bewuste vergadering. Zo van; "Ja Jezus nog aan toe, wij vertegenwoordigen toch Ajax... Het A-merk. Halloohoooh. En we lopen nog rond met een slogan uit 2007. Dat kan niet; vernieuwing is de essentie van onze core-business. Ajax heeft zo'n enorm progressieve identiteit. Dus collega's; we moeten nodig keuvelen, even de agenda's trekken aub." Het zou me niet eens verbazen als bovenstaand verzinsel letterlijk zo heeft plaatsgehad. Meest tenenkrommend van deze sloganrompslomp vond ik de potsierlijke verklaring van commercieel directeur Henri van der Aat bij het AT5-programma Studio Ajax, na afloop van de wedstrijd Ajax-FC Twente. Van der Aat met zijn gebruikelijke Gooische accent: "De nieuwe slogan is 'wij zijn Ajax'; het is een houding, het is wat je doet, het is wat je laat zien. Je moet laten zien dat je naar je supporters toe open bent en dat je om ze geeft. We hebben met grote regelmaat gesprekken gehad met onze supporters, gewoon om te vertellen wat er aan de hand is en waar we mee bezig zijn. Dat vinden mensen leuk en dan bind je ze aan je. Soms denk je; waarvoor zijn we er nou eigenlijk? Nou, we zijn er om supporters aan ons te binden, dat doe je ten eerste met goed voetbal en ten tweede door spelers uitje eigen opleiding te laten spelen." Ik kan natuurlijk niet namens elke Ajax-supporter spreken, maar fk krijg juist altijd een soort vieze rilling over me, wanneer ik Van der Aat zie en hoor, hoewel hij blijkbaar een wat-en-hoe-in-het-supporters boekje heeft gelezen, want hij weet precies hoe hij supporters aan Ajax moet binden. Denkt-ie. Want ik ga er niet vanuit, dat uit gesprekken met supporters naar voren is gekomen dat onze club toch wel erg smacht naar een nieuwe slogan. Verder denk ik dat als meneer Henri daadwerkelijk supporters aan de club wilt binden, hij bij bepaalde wedstrijden de prijzen wel iets kan laten dalen. Dat laat namelijk zien dat je daadwerkelijk een Arena vol supporters wilt zien, en datje iets om de achterban geeft. Owja, nog drie woorden als tip voor deze 'bindsman'. Welke woorden? Het. Oude. Logo. De Meersche Helden 201 Pagina 4 De vergadering in de bestuurskamer werd voortgezet. Plots kwam een goochemert met het baanbrekende idee om 'wij zijn Ajax' als nieuwe slagzin te gebruiken, die had-ie gelezen ergens op een website van een supportersgroepering. Bovendien zou deze spreuk als geheugensteuntje kunnen fungeren, aangezien directie- en personeelsleden steeds de telefoon opnamen met; "Goedemiddag, u spreekt met de marketingafdeling van Wit-Rood-Wit Amsterdam Zuid-Oost." Sowieso was het grappig om Van der Aat analytisch over voetbal te horen praten. Met veel technische en inhoudelijke termen, die hij waarschijnlijk eerder via televisie opving, kwam hij eigenlijk niet verder dan: "Ja Ajax schopte beter tegen de bal dan zij," zoals hij vroeger in zijn Rabo-wielerploeg tijd een keer tegen Michael Boogerd gezegd schijnt te hebben: "Jij trapt zo hard op je trappers, datje heel snel vooruit gaat, knap hoor!" En die slogan, die gaat natuurlijk niets veranderen. Sowieso vraag ik me af waarom zo'n slogan essentieel is, maar waarschijnlijk staat er in één of ander HBO-marketingstudieboek dat slogans perfect werken als het gaat om klantbinding. Want dat zijn wij uiteindelijk; geen supporters, maar doodgewone klanten. Toch, Henri? Voor meer B. van Mokum check je iedere zondagavond www.demeerschehelden.nl.

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Meersche Helden (vanaf 2008) | 2010 | | pagina 5