z
L
O ezemanverdienteenstandbeeld.nl, de url is net zo irritant om in te tikken als bijvoorbeeld
kuntumijdewegnaarhamelenvertellenmijnheer.nl of hadjenouechtgeenlangeredomeinnaamkunnenbedenken.
nl maar slaat wel direct de spijker op z'n kop.
De keuze voor de url van een speciale actiewebsite was niet moeilijk omdat de uitspraak 'deze man verdient
een standbeeld' wat ons betreft op het lijf van Bob is geschreven. Nu, bijna twee maanden later, kunnen
we met een grote glimlach concluderen dat wij niet de enige zijn die er zo over denken als we zien hoe
succesvol de actie tot nu toe is geweest.
Ontstaan actie
Vrijwel direct na het overlijden van Bob waren de eerste geluiden vanuit de supporters hoorbaar. "Kunnen
we als supporters niet iets permanents voor Bob doen?" en "Is het niet mogelijk om een standbeeld voor
Bob te laten maken?"
Daarna bleef het een tijdje relatief stil omdat ideeën roepen makkelijk is, maar men daarna graag naar
elkaar kijkt om te zien wie het voortouw zal nemen. Makkelijker nog is stilletjes hopen dat zo'n standbeeld er
gewoon van de ene op de andere dag staat. Helaas.
Hoewel Ajacieden creatief zijn, kunnen ze ook lui zijn of kijken ze liever toe hoe anderen het doen. Beetje
van die beste stuurlui die nog aan de wal staan zeg maar.
Ondertussen werden via de mail en fora de ideeën om financiering van het beeld rond te krijgen steeds
origineler en de geluiden om daadwerkelijk een beeld te realiseren werden sterker.
Begin 201 Q werd er tijdens een korte brainstormsessie in de kroeg besloten actie te ondernemen
omdat het idee om iets voor Bob te doen bleef kriebelen. Vanuit de Supportersvereniging Ajax, de
AFCA Supportersclub en VAK41 Q ontstond een werkgroep die aan de slag ging met het idee. Drie
supportersgroepen die de handen ineen sloegen voor hetzelfde doel, precies zoals de initiatiefnemers voor
ogen hadden. Het doel was heilig, ruimte voor ego's of eigenbelang was er niet omdat het om Bob ging
en om niemand anders. De ABA werd ook benaderd en zij wilden graag een toezichthoudende rol op de
speciale actierekening innemen. Toen niet veel later bleek dat de ABA niet mee wilde gaan in de ideeën van
de werkgroep is ook die rol beëindigd.
Het doel van de werkgroep was vanaf het begin overduidelijk; vanuit de supporters een levensgroot
standbeeld voor Bob realiseren. Geen beeld namens de club of een sponsor maar volledig vanuit de
supporters voortgebracht voor de man die voor velen de verpersoonlijking is van de clubliefde die zij voor
Ajax voelen.
Bob, als laatste der Mohikanen in een wereld waarin clubliefde vervangen lijkt door broodvoetbal.
Actie communiceren
Een eerste kleine aankondiging van de actie was te lezen in De Meersche Helden en te zien op VAK41 Q
bij Ajax - FC Utrecht op 28 februari. Ondanks deze 'soft launch' kreeg de actie direct veel aandacht.
Meer dan we op berekend waren aangezien de speciale website nog niet helemaal klaar was. Ondanks
dat de site nogal kaal was, waren de eerste reactie hartverwarmend en de aandacht vanuit de landelijke
media overweldigend. De weg die we hadden ingeslagen leek de juiste te zijn en steeds meer Ajacieden
spraken hun sympathie uit of boden aan te helpen. Zo ook de heren achter dit fanzine die aansloten bij de
werkgroep om actief mee te werken aan de actie.
Pagina 9
De Meersche Helden 2010