®w(§p /torn
N
I a het lezen van de titel zal de schrik je wellicht om het hart slaan, maar wees niet bang. De
Meersche Helden kan zich prima bedruipen en is nog steeds niet commercieel. Toch willen we even
stilstaan bij de nieuwe hoofdsponsor Aegon. Het enorme bedrag dat zij jaarlijks storten op de rekening
van de Ajax-NV is prettig mits dit verstandig wordt uitgegeven. Op aankopen als Gabrich, Kuffour, Sno
en Colin zitten we niet te wachten, dat mag duidelijk zijn. Gelukkig beslist de sponsor hier niet over en
lijken we met Martin Jol een verstandige uitgever te hebben. De sponsor laat zich voorlopig louter in
positieve zin horen.
Zo mogen supporters een wedstrijdvoorspelling doen en tegelijkertijd hun mening geven in de adver
tenties van Aegon in de papieren uitgave van Ajax Life en in de Kick Off. Ook onze columnist Joark, die
voor Ajax - RKC zijn mening gaf, kreeg de ruimte. Volledig in zijn eigen ongeremde stijl sprak hij over de
belachelijke verhoging van de seizoenkaarten terwijl de resultaten al jaren uitblijven. De mentaliteit van
de spelers, waar Ajax bekend stond vanwege de branie en bravoure, heeft dat plaats moeten maken
voor onzekerheid en angst aan de bal. Qngezoute kritiek die door veel supporters wordt herkend en
door de hoofdsponsor een plaats krijgt in een paginagrote advertentie. Keihard tegen het zere been
van Ons Aller Ajax, maar volledig in de sfeer van de campagne van Aegon; 'eerlijk over Ajax'. Blijkbaar
kunnen ook zaken die overduidelijk niet in orde zijn bij deze sponsor 'gewoon' hardop worden gezegd,
□aar waar Ajax volhardt in de goed nieuws show via Ajax.nl jaagt juist de grootste sponsor hen de
schrik aan door in positief kritische zin ook de zwakke plekken bloot te leggen.
Natuurlijk mag bij de nieuwe geldschieter ook de traditionele Ajax spaarrekening niet ontbreken,
met bijhorende voetbal, met gedrukte handtekeningen van de selectie. Waar ABN AMRQ dit in het
verleden introduceerde, volgt Aegon dat voorbeeld. Buiten de bal, die met handtekeningen van onder
andere Suarez en Stekelenburg een must is voor ieder fan moet zijn, gaat er na de eerste storting
direct een bedrag keihard naar de eigen jeugdopleiding. Op deze manier wordt het spaartegoed niet
alleen tegen een knappe rente bij de sponsor geparkeerd, maar profiteert ook de club doordat de
jeugdopleiding een [kleine] financiële bijdrage krijgt.
In het stadion toont Aegon zich uiterst attent door bij het debuut van onder andere Daley Blind hem
via de boarding te feliciteren en veel succes te wensen en in Zagreb ook de tot VIP opgewaardeerde
fans te voorzien van een rood-witte sjaal.
Natuurlijk wil Aegon met hulp van Ajax haar naamsbekendheid wereldwijd vergroten maar de huidige
acties tot nu toe en het feit dat ze, ondanks de financiële crisis en de interne reorganisatie, het spon
sorbudget bij Ajax handhaven stemt ons tot nu toe positief.
EGON
De Meersche Helden 2009
Pagina 10