®w(§p /torn N I a het lezen van de titel zal de schrik je wellicht om het hart slaan, maar wees niet bang. De Meersche Helden kan zich prima bedruipen en is nog steeds niet commercieel. Toch willen we even stilstaan bij de nieuwe hoofdsponsor Aegon. Het enorme bedrag dat zij jaarlijks storten op de rekening van de Ajax-NV is prettig mits dit verstandig wordt uitgegeven. Op aankopen als Gabrich, Kuffour, Sno en Colin zitten we niet te wachten, dat mag duidelijk zijn. Gelukkig beslist de sponsor hier niet over en lijken we met Martin Jol een verstandige uitgever te hebben. De sponsor laat zich voorlopig louter in positieve zin horen. Zo mogen supporters een wedstrijdvoorspelling doen en tegelijkertijd hun mening geven in de adver tenties van Aegon in de papieren uitgave van Ajax Life en in de Kick Off. Ook onze columnist Joark, die voor Ajax - RKC zijn mening gaf, kreeg de ruimte. Volledig in zijn eigen ongeremde stijl sprak hij over de belachelijke verhoging van de seizoenkaarten terwijl de resultaten al jaren uitblijven. De mentaliteit van de spelers, waar Ajax bekend stond vanwege de branie en bravoure, heeft dat plaats moeten maken voor onzekerheid en angst aan de bal. Qngezoute kritiek die door veel supporters wordt herkend en door de hoofdsponsor een plaats krijgt in een paginagrote advertentie. Keihard tegen het zere been van Ons Aller Ajax, maar volledig in de sfeer van de campagne van Aegon; 'eerlijk over Ajax'. Blijkbaar kunnen ook zaken die overduidelijk niet in orde zijn bij deze sponsor 'gewoon' hardop worden gezegd, □aar waar Ajax volhardt in de goed nieuws show via Ajax.nl jaagt juist de grootste sponsor hen de schrik aan door in positief kritische zin ook de zwakke plekken bloot te leggen. Natuurlijk mag bij de nieuwe geldschieter ook de traditionele Ajax spaarrekening niet ontbreken, met bijhorende voetbal, met gedrukte handtekeningen van de selectie. Waar ABN AMRQ dit in het verleden introduceerde, volgt Aegon dat voorbeeld. Buiten de bal, die met handtekeningen van onder andere Suarez en Stekelenburg een must is voor ieder fan moet zijn, gaat er na de eerste storting direct een bedrag keihard naar de eigen jeugdopleiding. Op deze manier wordt het spaartegoed niet alleen tegen een knappe rente bij de sponsor geparkeerd, maar profiteert ook de club doordat de jeugdopleiding een [kleine] financiële bijdrage krijgt. In het stadion toont Aegon zich uiterst attent door bij het debuut van onder andere Daley Blind hem via de boarding te feliciteren en veel succes te wensen en in Zagreb ook de tot VIP opgewaardeerde fans te voorzien van een rood-witte sjaal. Natuurlijk wil Aegon met hulp van Ajax haar naamsbekendheid wereldwijd vergroten maar de huidige acties tot nu toe en het feit dat ze, ondanks de financiële crisis en de interne reorganisatie, het spon sorbudget bij Ajax handhaven stemt ons tot nu toe positief. EGON De Meersche Helden 2009 Pagina 10

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Meersche Helden (vanaf 2008) | 2009 | | pagina 11