Strijder voor het supportersbelang Via zijn buurman is hij ooit op 16-jarige leeftijd De Meer binnengekomen bij een thuiswedstrijd tegen Sporting de Portugal. Sindsdien is Olaf, afgezien van een periode van twee jaar varen op zee, nooit meer weggegaan. Vanuit zijn vrijwilligersfunctie in het sfeerteam geniet hij bij veel F-Siders bekendheid als regelneef. Sinds de Zembla-uitzending vorig jaar over "het verdwenen Ajax-gevoel" heeft een groter deel van het Ajax-publiek kennis kunnen maken met de welbespraakte supporter. Inmiddels is Olaf als beleidsmedewerker supporterszaken in dienst getreden bij Ajax en is zijn positie voor supporters niet altijd meer even duidelijk. Wie is Olaf en waar staat hij eigenlijk voor? Sfeerteam "Toen we naar de Arena gingen, kwam er van Ajax het verzoek om een sfeerteam op te richten. Zo is eigenlijk het idee gegroeid om wat dingetjes te gaan doen voor supporters. Voor mij is het echte regelen begonnen met het afscheid van Van Gaal. Dat deed ik uit naam van het sfeerteam, omdat Ajax geen toestemming gaf voor een afscheid met vuurwerk in het stadion. Dus zijn we op een zaterdagochtend naar het trainingsveld gegaan. Het was een fantastisch succes en ik blijf dat één van de mooiste afscheidsfeestjes vinden. Ik probeer altijd dingen te regelen door er als objectief persoon naar te kijken, niet als suppor ter of als Ajax-medewerker. Ik probeer te kijken naar wat voor beide partijen haalbaar is, zodat we niemand tekort doen, maar toch de veiligheid gegarandeerd is. Ik probeer altijd naar dingen toe te werken zodat het voor mijn cluppie Ajax beter wordt. Ajax ziet dat niet zo. Ajax ziet mij echt als een supporter, alhoewel daar nu wel wat verandering in komt. En de supporters zien mij steeds meer als een Ajax-medewerker. Supportersbeleid De mensen om mij heen zeggen dat ik een redelijke prater ben en ook nadenk over de dingen. Ook in mijn nieuwe functie blijf ik van mening dat ik de supporters vertegenwoordig. En dan niet als 'leider' van de F-Side in een TV- programma, maar als iemand die anoniem achter de schermen probeert bij Ajax zoveel mogelijk begrip te kweken voor de supporters. Als je dat op een objectieve manier doet en ook laat zien dat je niet alleen aan het belang van de supporters denkt, maar ook aan dat van Ajax of een ander belang dat op dat moment geldt, dan denk ik dat je daarmee bewijst dat je ook iets kan bereiken. Als mensen dat geloven dan komt er automatisch meer bij, zoals nu de organisatie van de Open Dag en het projectleiderschap van het supportershome. Het systeem bij Ajax is dat iedereen zijn functie heeft afgebakend en vol zit. Supporterbeleid zit in de portefeuille van de directeur, maar die kan dat niet regisseren. Ik vind dat de directeur heel veel probeert te doen, maar het nooit goed kan doen. Hij is gewoon veel te druk bezig met al zijn werkzaamheden. En supportersbeleid doe je er niet even bij. Eigenlijk zouden er bij Ajax twee of drie mensen moeten zijn die het supportersbeleid uitdenken en die daar met de supporters over communice ren. Mensen die een visie hebben, en de toekomst bepalen. Dat gebeurt nu niet. Als beleidsmedewerker supporterszaken kun je beleid nooit alleen maken. Ik probeer binnen Ajax de gedachtegang van supporters over te brengen: hoe supporters denken en waarom ze zo denken. Op basis daarvan zal de directie beleid moeten maken en op basis van de signalen die ik op mijn beurt van andere suppor ters krijg. Als medewerker probeer ik dingen te 40

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 2001 | | pagina 40