$$$#$=fantastisch; $$i§=$=erg goed; 0&$=goed; $$=matig; $=slecht FANSTUFF Boek: In de catacomben - Over Ajax-liefde Jongensdromen (OOOO) van Yvonne Witte (Uitgeverij L.J.Veen, Amsterdam, ISBN- nummer 90-204-2071-2, 80 biz., prijs 29,90). De wedstrijd is vijf minuten bezig als ze komt aangelopen, gewapend met haar camera. Ze doet het erom. Haar verschijning maakt bij velen op de Zuidzijde 'erotische' gevoelens los. 'Sex met die blonde, we willen sex met die blonde' klinkt het enkele keren. Ze drukt een paar keer af en gaat achter het doel naast David Endt zitten. Terwijl het gezang verstomt, weet zij zich weer een paar kiekjes voor haar mooie plaatjesboek rijker. Vijf jaar liep Yvonne Witte rond bij Ajax. Ze schoot ontelbare filmrolletjes vol en het resultaat daarvan is 'In de catacomben', een selectie van zeventig foto's. Wat het meest opvalt zijn de vele contrasten. Soms zijn dat contrasterende kleuren, meestal zijn het de bewust tegenover elkaar geplaatste foto's, die een heel verschil lend verhaal vertellen. De kaft is een goed voorbeeld van tegen elkaar afstekende kleuren. Het thema 'Ajax-liefde jongensdromen' komt onder andere tot uiting in de foto van een vermoeide Richard Witschge (Ajax-liefde, ondanks alles) en de foto die er tegenover staat, die van mascotte Stefan (jongensdromen). De teksten zullen voor een leek een verduidelij king zijn van wat met de foto's bedoeld is, voor de kenner zijn ze wat overbodig. Alleen het gedicht van Theun de Winter, die ook geen strepen (striemen) op zijn armen moet, springt eruit. Als je erachter komt dat op de foto ernaast de benen van Nikos Machlas te bewonderen zijn, doet dat weer vreemd aan. Zou Yvonne Witte bewust gekozen hebben voor de tegenstelling tussen de tekst van een Ajacied in hart en nieren en een foto van iemand die toch eigenlijk geen echte Ajax-voetballer is? De foto's en de wijze waarop een aantal daarvan gecombineerd zijn, laten veel ruimte voor interpretatie. Dat is ook de kracht van dit boek. Je raakt niet snel uitgekeken. Daar staat tegenover dat sommige foto's zo klein zijn afgedrukt dat er nauwelijks iets op te zien is of dat er een wel zeer specifiek detail is vastgelegd (drie paar lange damesbenen, Arena-klapstoel tjes en beton). Als je bedenkt dat Yvonne Witte kon selecteren uit honderden, misschien wel duizend(en) foto's, lijkt een klein aantal van de uiteindelijke zeventig wat overbodig. Een vierkante meter Arena-gras of een doodgewone foto van Jari Litmanen, ik kan me niet voorstellen dat er niets beters voor handen was. Een minpuntje, maar niet iets om over door te zeuren. Een sterk punt daarentegen is dat je in dit boek De Meer en de Arena met elkaar kan vergelijken. Ook als je dit boek niet^koopt, blader dan in de winkel toch even naar de bladzijden 28 en 31, een hoekschop van Ronald de Boer en een van Mare Overmars. Mare Overmars kan je vanaf de tribune aanraken en de fotografen stellen scherp op het doel van de tegenstander. Achter Ronald de Boer is slechts een holle lege ruimte te zien waarin niets gebeurt. Een foto van 'Sex met die blonde' zingende supporters zit er helaas niet tussen, wel een hele mooie van een in rood licht en rode rook gehulde Zuidzijde bij het afscheid van Blind en Litmanen. Zo staan er nog een paar gedenkwaardige F- Side-momenten in dit boek. Benieuwd of ik over veertien jaar met dezelfde nostalgische gevoelens door dit boek blader, als ik nu doe met 'Temidden der Ajacieden' (1987) van Bart Sorgedrager. 23

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 2001 | | pagina 23