De tent voldoet aan al m'n verwachtingen: donker, behangen met clubattributen en harde rockmuziek. De ontvangst is hartelijk. Kennelijk maakt de naam Ajax nog altijd veel los. Gratis perskaarten en voor m'n compagnon zelfs een fotografenhesje. Nergens wordt moeilijk over gedaan. Vijf minuten later krijg ik een bosje sleutels en een briefje in m'n handen gedrukt: de kroegeigenaar stelt zijn appartement beschik baar omdat hij die nacht liever bij z'n vriendin in bed kruipt. Als tegenprestatie wil hij slechts het Ajax-sjaaltje. Met een gemengd gevoel, het had immers nog het authentieke logo, zie ik hoe het relikwie tegen het plafond wordt gespijkerd. Na een geanimeerd gesprek met diverse supporters en Sven Brux die in het clubsecretariaat van Sankt Pauli is opgenomen, lukt het toch nog om voor 4 uur het desbetreffende appartement te vinden. De wedstrijddag wordt begonnen met een stevig ontbijtje tussen enige hoertjes op de Reeperbahn. Omdat de wedstrijd toch pas rond de klok van 15.00 uur begint is er nog voldoende tijd om het 'Fanladen', niet ver van het stadion, te bezoeken. In het 'Fanladen' kunnen de van heinde en ver gekomen supporters tot vlak voor de wedstrijd nog rustig een kaartje kopen. In het interview dat wij hebben met Heiko en Hendrik wordt langzaamaan meer duidelijk over de clubcultuur van Sankt Pauli. In het logo wordt nogal expliciet de term 'Gegen rechts' gevoerd, als uiting dat de club zich politiek profileert als uitermate links. Hierdoor heeft men in heel duitsland supporters. Dit in tegenstelling tot de gehate stadgenoot HSV, dat de rechtsgeoriën teerde supporters aantrekt. Ook de kroegen aan de Reeperbahn zijn aan weerszijden verdeeld tussen beide kampen. Eén van de leuzen waar m'n oog in het 'Fanladen' op valt: Nooit meer oorlog, nooit meer fascisme, nooit meer derde liga. Opvallend is ook de vriendschapsband die er bestaat met Celtic. Sinds een jaar of 10 bezoeken kleine groepen supporters wedstrijden van elkaar. En ten tijde dat Hamburger SV voor de Europacup tegen Celtic speelde, konden de Schotten uiteraard rekenen op massale steun vanuit de Sankt Pauli-kringen. Speciale interesse heb ik in het doods kopembleem dat na verloop van tijd een officieel clublogo is geworden. Ten tijde van het krakersoproer in Hamburg, zo rond 1985, voerden krakers de piraten- vlag van Storebecker, een piratenkapitein uit de middeleeuwen, als symbool voor hun anarchistische strijd. Een van hen, Dr. Marbuse, was een vaste bezoeker en nam op een goede zaterdagmiddag zijn doodskopvlag mee naar het stadion. Voor het eerst in de duitse voetbalgeschiedenis werd een niet ter zake doend teken in het stadion door een supporter meegedragen. Dat dit door de overige supporters uitermate werd gewaardeerd spreekt voor zich, aangezien steeds meer supporters zich hiermee zijn gaan uitdossen. Jarenlang is de doodskop gezien als rebels en anarchistisch. Bij uitwedstrijden heeft het tijdenlang veel problemen gegeven de gewraakte vlaggen het stadion binnen te krijgen. Inmiddels is de verstandhouding tussen bestuur en supporters bij Sankt Pauli dermate goed, dat de clubleiding drie jaar geleden besloten heeft dit symbool te adopteren, in het shirt te verwer- Het Fanladen, supportershonk van St. Pauli de ajax ster nr. 35 www.deajaxster.nl 45

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 2001 | | pagina 45