De tent voldoet aan al m'n verwachtingen:
donker, behangen met clubattributen en harde
rockmuziek. De ontvangst is hartelijk. Kennelijk
maakt de naam Ajax nog altijd veel los. Gratis
perskaarten en voor m'n compagnon zelfs een
fotografenhesje. Nergens wordt moeilijk over
gedaan. Vijf minuten later krijg ik een bosje
sleutels en een briefje in m'n handen gedrukt: de
kroegeigenaar stelt zijn appartement beschik
baar omdat hij die nacht liever bij z'n vriendin in
bed kruipt. Als tegenprestatie wil hij slechts het
Ajax-sjaaltje. Met een gemengd gevoel, het had
immers nog het authentieke logo, zie ik hoe het
relikwie tegen het plafond wordt gespijkerd. Na
een geanimeerd gesprek met diverse supporters
en Sven Brux die in het clubsecretariaat van
Sankt Pauli is opgenomen, lukt het toch nog om
voor 4 uur het desbetreffende appartement te
vinden.
De wedstrijddag wordt begonnen met een stevig
ontbijtje tussen enige hoertjes op de
Reeperbahn. Omdat de wedstrijd toch pas rond
de klok van 15.00 uur begint is er nog voldoende
tijd om het 'Fanladen', niet ver van het stadion,
te bezoeken. In het 'Fanladen' kunnen de van
heinde en ver gekomen supporters tot vlak voor
de wedstrijd nog rustig een kaartje kopen. In het
interview dat wij hebben met Heiko en Hendrik
wordt langzaamaan meer duidelijk over de
clubcultuur van Sankt Pauli. In het logo wordt
nogal expliciet de term 'Gegen rechts' gevoerd,
als uiting dat de club zich politiek profileert als
uitermate links. Hierdoor heeft men in heel
duitsland supporters. Dit in tegenstelling tot de
gehate stadgenoot HSV, dat de rechtsgeoriën
teerde supporters aantrekt. Ook de kroegen aan
de Reeperbahn zijn aan weerszijden verdeeld
tussen beide kampen.
Eén van de leuzen waar m'n oog in het
'Fanladen' op valt: Nooit meer oorlog, nooit
meer fascisme, nooit meer derde liga. Opvallend
is ook de vriendschapsband die er bestaat met
Celtic. Sinds een jaar of 10 bezoeken kleine
groepen supporters wedstrijden van elkaar. En
ten tijde dat Hamburger SV voor de Europacup
tegen Celtic speelde, konden de Schotten
uiteraard rekenen op massale steun vanuit de
Sankt Pauli-kringen.
Speciale interesse heb ik in het doods
kopembleem dat na
verloop van tijd een
officieel clublogo is
geworden. Ten tijde
van het krakersoproer
in Hamburg, zo rond
1985, voerden
krakers de piraten-
vlag van Storebecker,
een piratenkapitein
uit de middeleeuwen,
als symbool voor hun
anarchistische strijd.
Een van hen, Dr.
Marbuse, was een
vaste bezoeker en
nam op een goede
zaterdagmiddag zijn
doodskopvlag mee
naar het stadion. Voor
het eerst in de duitse
voetbalgeschiedenis
werd een niet ter zake
doend teken in het
stadion door een supporter meegedragen. Dat
dit door de overige supporters uitermate werd
gewaardeerd spreekt voor zich, aangezien
steeds meer supporters zich hiermee zijn gaan
uitdossen. Jarenlang is de doodskop gezien als
rebels en anarchistisch. Bij uitwedstrijden heeft
het tijdenlang veel problemen gegeven de
gewraakte vlaggen het stadion binnen te krijgen.
Inmiddels is de verstandhouding tussen bestuur
en supporters bij Sankt Pauli dermate goed, dat
de clubleiding drie jaar geleden besloten heeft
dit symbool te adopteren, in het shirt te verwer-
Het Fanladen, supportershonk van St. Pauli
de ajax ster nr. 35
www.deajaxster.nl
45