stadions. In de praktijk valt het met de veiligheid wel mee, maar de opzet laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Elektronische tourniquets, fouillering, videocamera's, politie, kleerkasten van de bewakingsdienst, stoeltjes in 'rustge vende' kleuren, tunnels om bezoekende suppor ters zonder problemen naar hun vak te leiden, de dreiging van stadionverboden voor de meest onbenullige vergrijpen, het is allemaal bedoeld om mensen tot sociaal wenselijk gedrag te dwingen. Vrijheid van keuze is in ieder geval uitgesloten en het kan haast niet of dat moet veel mensen tegen de borst stuiten. Zeker als je alleen voor het voetbal komt, moet het vervelend zijn, te weten dat je voortdurend in de gaten wordt gehouden. Ook al ben je niets van plan, men heeft er toch alles aan gedaan om je in toom te houden. zijn gewelddadige kornuiten. Het betrof hier een groep uit de harde kern van Spartak die zich de "Clockwork Oranges" noemt. Overal in Europa, behalve in Nederland, identifi ceren jongens van de harde kern zich met Alex. De spandoeken, sjaals en zelfs tatoeages met de beeltenis van Alex of willekeurige karikaturen getooid met bolhoed laten daarover geen enkel misverstand bestaan. Ze zullen zich vooral herkennen in het gewelddadige gedrag van Alex in het begin van de film, maar mogelijk ook in de martelaar die hij later in de film wordt. Een mogelijke verklaring voor het feit dat er in Nederlandse stadions geen verwijzingen naar ACO te vinden zijn, moet waarschijnlijk gezocht worden in het feit dat film hier nooit enige contro verse heeft opgewekt en derhalve nooit de aandacht van Nederlandse vandalen heeft Supportersgroepen die invloeden uit de film gebruiken: Juventus - Arancia Meccanica Sampdoria - Ultra's Tito Bordeaux - Devils Saint Etienne - Magic Fans PSG - Kop of Boulogne Lyon - Bad Gones Spartak Moskow - Clockwork Oranges Politici Een ander herkenbaar punt in de film is de schaamte loze wijze waarop politici een slaatje slaan uit de gevoelens van onveiligheid bij burgers. Geweld is een item waarmee een politicus zich leuk kan profileren. Zo ook in ACO, waar de politicus er prat op gaat de ultieme oplossing voor crimineel gedrag in handen te hebben. Als het misgaat is hij er als de kippen bij om alles zo te verdraaien dat de hele situatie toch weer in zijn eigen voordeel uitvalt. Voor Nederlandse burgemeesters is voetbalvan dalisme zo'n beetje de beste manier om aandacht te trekken. Even dreigen wegens een koopzondag een wedstrijd te verbieden en je naam staat weer op de voorpagina's en SBS6 staat op de stoep van het stadhuis. In meer algemene zin is het CDA er altijd als de kippen bij met het roepen om meer blauw op straat ter bestrijding van de criminaliteit. Hooligans Op 3 maart 1998 ontrolden supporters van Spartak Moskou in de Arena een hagelwit spandoek waarop de zwarte contouren van 4 mannen met bolhoed en paraplu zichtbaar waren. Veel Ajax-supporters zullen de wenkbrauwen gefronst hebben bij dit nogal vage spandoek, filmliefhebbers herkenden Alex en getrokken. Niettemin heeft ACO bijna vijf jaar lang iedere zaterdagnacht in de Amsterdamse bioscoop The Movies gedraaid. Uiteraard werd de film in die periode regelmatig door Engelse filmliefhebbers (of hooligans?) bezocht. Nadat de film vorig jaar ook in Engeland legaal werd, stopte The Movies haar voorstellingen. Discussie Natuurlijk kun je naar ACO gaan kijken zonder je iets te trekken van alle bovenstaande prietpraat. De film zit gewoon goed in elkaar en je kan dus ook alleen van het verhaal genieten ("niet goed vinden" staat helaas gelijk aan "niet begrijpen"). Toch ontkom je er niet aan dat je over de film gaat nadenken nadat je hem gezien hebt. De film begint eigenlijk pas nadat je hem gezien hebt. Een andere goede reden is dat de meeste andere voetbalsupporters in Europa hem ook al gezien hebben en niet zonder resultaat. DAS is benieuwd wanneer de eerste vlaggen met de kop van Alex tussen het Ajax-publiek verschijnen. de ajax ster nr. 35 www.deajaxster.nl 35

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 2001 | | pagina 35