bizar en extreem is, zoals het geweld in de film. Je kan het vergelijken met de uitdrukking 'zo gek als een deur', wat wil zeggen dat iemand echt knettergek is. Vormgeving Stanley Kubrick was al gepokt en gemazeld in de filmindustrie toen hij aan zijn meesterwerk begon. Het is de film duidelijk aan te zien dat hij wist wat hij wilde. Alles is tot in de puntjes uitgewerkt en over alles is nagedacht. Het geweld in de film ziet er heel gestileerd uit. De ontmoeting met de rivaliserende bende heeft ook wel iets van de slagroomtaartgevechten in de films van Laurel en Hardy, het geweld heeft een humoristische ondertoon. Zo wordt duidelijk dat knokken voor Alex en zijn vrienden niet meer is dan een verzetje om de verveling te verdrij ven. Daarnaast zijn de beelden zeer suggestief, er is eigenlijk minder te zien dan je denkt. De verkrachting van de vrouw van de schrijver wordt niet in beeld gebracht, maar heeft achteraf wel plaatsgevonden. Je bent geneigd te denken dat je alles echt hebt gezien. Tegenwoordig wordt in films, onder andere door middel van special effects, alles getoond. De beelden doen geen beroep meer op de fantasie van de liefheb ber, waardoor de meeste films aan kracht verlie zen. Over de decors is ook goed nagedacht. De intens burgerlijke inrichting van Alex' ouderlijk huis komt perfect overeen met zijn het karakter van zijn ouders. Zo wordt nog eens duidelijk gemaakt dat Alex niet anders kan, dan zich op buitensporige manier aan de ouderlijke invloed ontworstelen. De meubels zien er misschien wat gedateerd en erg jaren zeventig uit, maar dienen in de eerste plaats om de bekrompenheid van zijn ouders aan te tonen. Had Stanley Kubrick de film in de jaren negentig gemaakt, dan zou hij hebben gekozen voor een iKEA-interieur. De muziekkeuze was een probleem. Een keus voor de muziek van die tijd, bijvoorbeeld The Rolling Stones of Black Sabbath, had zeer voor de hand gelegen. Stanley Kubrick kon echter niet weten of die muziek dertig jaar later ook nog populair zou zijn. Dat zal ook de reden geweest zijn dat hij koos voor klassieke muziek van Beethoven, of 'Ludwig von', zoals Alex hem voortdurend noemt. Om al te intellectuele praatjes over de keus voor Beethoven te voorkomen, moeten we het er maar op houden dat Alex net als Beethoven een romanticus is. Iemand die zoekt naar het goddelijke (in de vorm van het ultieme geweld) en leeft op zijn gevoel. Hetzelfde probleem gold eigenlijk voor het drugsgebruik. Drugs zijn sterk aan mode onderhevig en dus moest Kubrick een nieuwe tijdloze drug introduceren. Dat werd Melk Plus. Het gebruik van een in de werkelijkheid onschul dige drank als drug die de remmingen tot het plegen van geweld wegneemt, is een van de vele provocaties in de film. Tijdloos Al deze tijdloze elementen moesten ervoor zorgen dat de film de tand des tijds zou doorstaan. Dat is vooral gelukt omdat het verhaal van alle tijden is. ACO had ook kunnen gaan over hoe men in Amsterdam-West alloch tone jongeren onder de duim probeert te houden. Nog voor de hand liggender is het om het verhaal te betrekken op het voetbalvanda lisme. Er zijn een groot aantal treffende overeen komsten te ontdekken, vooral als je let op de manier waarop Alex door een complot van wetenschappers en politici tot 'het goede' gedwongen wordt. Om te beginnen is er natuurlijk de combi regeling, waarmee supporters tot goed gedrag worden gedwongen. Contact met vijandelijke supporters is nagenoeg uitgesloten. Elke stimulans om een confrontatie aan te gaan ontbreekt en dus ook de vrije keus om al dan niet te gaan knokken. Hetzelfde geldt voor de laatste generatie zogenaamd superveilige 34 www.deajaxster.nl de ajax ster nr. 35

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 2001 | | pagina 34