(lAMLLY KIIEUUCH I Subcultuur In feite is Alex een zorgvuldig geconstrueerd personage. Hij is een mengelmoes van verschil lende subculturen. Vandaag de dag wil niemand in een hokje geplaatst worden, maar termen als gabbers, hiphoppers of casuals (om het bij voetbal te houden) moeten een ieder bekend in de oren klinken. Begin jaren zeventig kon er geen misverstand over zijn, waar je bij hoorde. Er waren duidelijke verschillen in kleding, taalge bruik, muziekkeuze en mate van gewelddadig heid tussen Teddy Boys, Mods, Rockers en Skinheads. Zo is de 'modieuze' kleding van Alex afgeleid van de Mods, een groep die zich erop voorstond altijd goed gekleed te gaan. Maar het was vooral door de manier van leven van Alex waardoor de Engelse jeugd zich zo makkelijk met hem identificeerde. Ene Mic Martin over ACO: "It was a validation of our lifestyles, but we were not about to rape or kill anyone. We had seen our fair share of violence both on the giving and receiving end, but it wasn't about beating other people up, it was about fighting other groups, allegiance to your football team or protecting your friends, whether or not A Clockwork Orange had been made, this would have gone on regardless. The film was just a stylised version of the lives we were leading. The highly ritualised violence in A Clockwork Orange did not shock us. We could get all that at home." Geweld De fascinatie voor agressie is in veel films (o.a. The Shining en Full Metal Jacket) van Stanley Kubrick terug te vinden, maar is nergens zo sterk uitgewerkt als in ACO. In een notedop van tweeënhalf uur laat hij zien hoe onze samenle ving omgaat met geweld. Hoe jongens hun grenzen verkennen en daarin niet voor elkaar onder willen doen. Hoe politici maar al te graag inspelen op gevoelens van onveiligheid om aandacht te trekken en stemmen te winnen. En hoe wetenschappers altijd weer denken de oplossing voor het probleem in handen te hebben. Inderdaad, Stanley Kubrick had net zo goed een film over voetbalvandalisme kunnen maken, maar daarover later meer. Vrijheid ACO is niet zomaar een film met een overdosis bruut geweld. De regisseur had wel degelijk iets te vertellen. Volgens hem moet de mens een vrije keuze hebben tussen goed en kwaad. Wordt hij (zoals bij Alex gebeurt) gedwongen tot het goede dan is hij niet vrij en is het leven niet waard geleefd te worden. Natuurlijk kunnen we er niet op vertrouwen dat iedereen voor het goede kiest (wat dat ook moge zijn), maar de wijze waarop de overheid goed gedrag denkt te kunnen afdwingen mogen we zeker niet vertrou wen. Dat gebeurt immers regelmatig door middel van geweld. Vanuit dit vraagstuk kan ook de titel verklaard worden. Heel vrij vertaald, betekent de titel: een menselijke machine. Dit is wat Alex wordt als hij in de handen valt van wetenschappers en politici. Hij is nog wel een mens, verlangt nog naar sex en geweld, maar omdat hij beroofd is van zijn vrije wil en een soort machine is geworden, kan hij geen uiting geven aan deze behoeften. In de film is dit zo sterk uitgewerkt, Alex is echt een zielepietje geworden, dat je niet anders kan concluderen dan dat een mens zonder vrije keuze voor zijn twee meest belangrijke drijfveren, sex en geweld, nauwelijks nog een mens is. Een tweede verklaring van de titel is een meer directe verwijzing. ACO is namelijk ook een uitdrukking uit het vroegere Londense Cockney taaltje. Daarin staat het voor alles wat uiterst hl? IW». ni n mm -h-.tr- piir.;i[LjJ iit,»-.inL-r>r,- -in.1 de ajax ster nr. 35 www.deajaxster.nl 33

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 2001 | | pagina 33