CT, de spelers begonnen steeds meer aan de manier van spelen te wennen. Ze kochten geen oudere spelers omdat die het systeem toch niet zouden leren. Ajax had daardoor een zeer jong team. Zes van de spelers maken deel uit van de selectie van Zuid-Afrika beneden de 23. Alle jeugdelftallen winnen alleen maar en met hele grote cijfers. Sportief gezien gaat het zeker goed komen met Ajax CT. Ondertussen had zijn collega contact gehad met Adidas over de Ajax-spullen, maar zelfs daar wist men niet precies waar die te koop waren. Wel waren er recent grote partijen in Zuid-Afrika aangekomen, maar waar die gebleven waren kon niemand vertellen. Het was de bedoeling dat de spullen bij alle Total tankstations (Total is de shirtsponsor) te koop aangeboden zouden worden. Na het tactische onderdeel vroeg ik naar de toeschouwersaantallen van de wedstrijden. Weer kreeg ik te horen dat voetbal niet echt populair is in Zuid-Afrika. De laatste tijd nam het aantal toeschouwers bij Ajax wat toe. Maar hoeveel mensen kwamen er dan gemiddeld kijken? Twintigduizend? Nee, minder. Tienduizend? Minder. Vijfduizend dan, minder dan tweeënhalf duizend? Het antwoord was ontluisterend. Gemiddeld kwamen er zo'n vijftienhonderd mensen kijken naar een wedstrijd. Oink! Vijftienhonderd mensen in een stadion met een capaciteit van 55.000. Dat roept herinneringen op aan het oude, inmiddels ter ziele gegane, FC Amsterdam dat haar thuiswed strijden speelde in het Olympisch Stadion. Zijn collega vroeg tussen neus en lippen door of ik gisteren niet naar de wedstrijd was geweest? Gisteren een wedstrijd? Ik liet het programma boekje zien dat ik had gevonden en daarop stond dat de wedstrijd zondag was gespeeld. Dit was een misvatting. De wedstrijd stond inderdaad gepland voor zondag, maar de scheidsrechter was niet op komen dagen of veel te laat. De wedstrijd was dus verschoven. Ik werd gek. Hoe was het in hemelsnaam mogelijk? In geen enkele krant en op geen enkel radiostation is bekend gemaakt dat de wedstrijd verschoven was. Geen wonder dat er zo weinig mensen naar het voetbal komen. Het lijkt je onmogelijk gemaakt te worden om een wedstrijd te bezoeken. In staat van opperste wanhoop begon ik maar door de winkel te snuffelen en vond in een uithoek de lang gezochte Ajax CT t-shirts. Het personeel stond er zelf ook versteld van. Waar kwamen die shirts vandaan? Zelf zag ik het maar als beloning voor alles wat ik heb onderno men en heb geprobeerd om een wedstrijd te bezoeken en als compensatie voor alle dingen die daarbij steeds misliepen. Mochten er onder de lezers personen zijn die overwegen naar Zuid-Afrika te gaan dan kan ik Krantenfoto van Pienaar, spelend voor Ajax CT ze dat van harte aanbevelen. Het is een prachtig land met ontzettend aardige en behulpzame mensen. Helaas word je echter soms onaange naam verrast door dingen waarvan je denkt: "hoe is het mogelijk dat men niet in staat is dit fatsoen lijk te regelen?". Pijnlijk in dit verhaal is echter dat het hier Ajax betreft en de door haar zo hoog geachte kledingsponsor Adidas. Van alle uitspraken van M. van Praag over de (commerciële) voordelen van Adidas als kledingsponsor heb ik niets, maar dan ook werkelijk niets, gemerkt. Het enige commerciële voordeel is waarschijnlijk dat Adidas gewoon meer betaalde dan Umbro. Van de luid aangeprezen wereldwijde verkooppunten is niets te merken. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de wereldwijde opbrengsten uit merchandising bij de komende aandeelhoudersvergadering. Tsjakka Tsjoek Tsjoek de ajax ster nr. 34 www.deajaxster.nl 55

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 2001 | | pagina 55