racebaan wordt aangelegd. Elke risicoclub uit de Randstad krijgt voor zijn supporters een eigen aanvoerroute naar het circuit, waar voor de gevaarlijkste fanaten zelfs kooien worden gebouwd. Een geniale zet. Kosten noch moeite worden gespaard, het lijkt allemaal niet op te kunnen. Alle clubvoorzitters laten zich in de euforie meeslepen. Niemand, ook hijzelf niet, bedacht van raay met enige gêne, is zo bijdehand geweest om vraagtekens te zetten bij de architect van racecircuit "de Aalbersring". Het blijkt achteraf dezelfde ais de prutser van de Arena te zijn. "Nou dan weet je het wel", tandenknarst het eindhovense sprekende lampekapje, dat al wekenlang koortsachtig op zoek is naar een goedkope manier om zich terug te trekken uit het waanzinnige racepro ject. Niets deugt aan het flutcircuit, daar is iedereen het inmiddels wel over eens. Het boterzachte asfalt moet nog steeds na afloop van elke race worden vervangen en als het aan die geschifte Aalbers had gelegen dan reden de asfalteringsma- chines zelfs mee in de race. De banden die voldoende grip op het spekgladde circuit kunnen krijgen, moeten nog uitgevonden worden. Nieuwbakken coureur kezman verongelukt al halverwege de eerste race op tragische wijze. Hij verzuimt op het kruispunt voorrang te verlenen aan een op volle snelheid liggende Ajax-wagen met Wamberto aan de stuurknuppel. In de hierop volgende crash wordt de onfortuinlijke Joegoslaaf uit zijn wagen geslingerd en maakt een meterslange duikvlucht. Een betonnen reclamebord van "Goodyear" breekt zijn val en naar later blijkt ook zijn nek. Gelukkig heeft kezman nog wel de tegenwoordigheid van geest om enkele kostbare reclameseconden met gestrekte duimen, achterwaarts wijzend, de aandacht op het psv-racelogo te vestigen. Een dramatisch moment, zonder meer, maar de show must go on. De brede selectie waarover psv kan beschikken komt nu uitstekend van pas. En waarom meer dan de helft van het circuit zonodig overdekt moest zijn, heeft van raay nooit begrepen. Aalbers kan praten als Brugman, maar de hoogbejaarde voorzitter begrijpt er geen snars van. Eigenlijk wil hij al lang niet meer weten in welke puinhoop zijn club terecht is gekomen. Het dieptepunt van dit vreselijke circuit zijn de haakse bochten. Welk zichzelf respecterend circuit heeft nu haakse bochten? Om nog maar te zwijgen over de twee levensgevaarlijke gelijkvloerse kruispunten met stoplichten, die al tot enkele catastrofale ongelukken hebben geleid. Goed voor de kijkcij fers en de reclame-inkomsten, maar slecht voor het moreel van de selectie. Beneden in de pitsstraat loopt jorien nerveus heen en weer drentelen. Ook jorien heeft spijt als haren op zijn hoofd zijn voetbalclub in de autoracerij te hebben gestort. Bij de feyenoord- raceploeg is alles vanaf het begin misgegaan. dudek bestuurt zijn racemonster alsof het een opgevoerde Lada is en heeft door knullige stuurfouten al vier kostbare wagens de vernie ling in gereden, van gobbel racet net zoals hij in het veld voetbalt, met oogkleppen op en is vanwege zijn roekeloze rijstijl voor de rest van het raceseizoen geschorst. Dieptepunt voor de gekwelde voorzitter is de arrestatie van zijn topcoureur leonardo, die nota bene net op vrije voeten is gesteld na dat gedonder met die verblijfsvergunning. Bij een routinecontrole in de pitsstraat blijkt dat de Braziliaan niet eens in het bezit is van een rijbewijs. Hij kan meteen overstappen in de arrestantenwagen die 50 www.deajaxster.nl de ajax ster nr. 34

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 2001 | | pagina 50