de uitverkoop is begonnen dit anders zo kritische fanzine reageerde op de eigen website vrij enthousiast. Maar is dat nou wel de realiteit? Is het daadwer kelijk een verlaat opgekomen besef van traditie dat de duitse kleiderfabriker deed besluiten om de witte mouwen terug te laten keren? Of liggen andere motieven aan deze actie ten grondslag? Adidas en Ajax zullen absoluut beweren dat de wens van de supporter doorslaggevend is geweest in de besluitvorming rond het remspoormouwenbesluit. Wellicht, maar dan toch niet als hoofdreden. De verwijdering van de gehate driestreep is zonder enige twijfel een commerciële beslissing geweest. De verkoop van de shirts liep waarschijnlijk dramatisch. Waar het nieuwe shirt van Umbro altijd gretig aftrek vond, verkoopt het shirt van Adidas voor geen meter. In het stadion is geen shirt van de duitse fabrikant te bekennen, op enkele niet beter wetende peuters na dan. Een kleine steekproef in de hoofdstedelijke Kalverstraat geeft een zeer diffuus beeld. Vlakbij De Munt liggen de shirts voor minder dan de helft van de oorspronkelijke prijs in de schappen, omdat men ze aan de straatstenen niet kwijt raakt. "Als we het van DAS-lezers moesten hebben, konden we mooi opdoeken!", aldus de verkoper van een sportzaak. Bij de Ajax- fanshop liep de verkoop, niet geheel onverwacht, beter dan ooit. Bij andere winkels was weinig verschil te merken. Wel vertelde men bij elke winkel dat het vrijwel alleen kinderen en toeristen zijn die de shirts kopen. De echte supporters laten het finaal afweten. Hulde daarvoor. Waarschijnlijk zal het "verkochte-shirts-plaatje" in kleine steden een veel dramatischer beeld geven. In Amsterdam stikt het altijd van de toeristen en die kopen toch wel, traditie of niet. Adidas beseft ook dat je van alleen toeristen niet kan leven. Wachten tot de peuters van nu volwassen zijn, lijkt Adidas geen al te beste marketingstrategie en dus werd het geroemde besluit genomen. Waarschijnlijk met succes, want schrijver dezes voetbalt volgende week mooi met drie strepen op zijn schoen. Bedonderd? Moeten alle supporters zich nu bedonderd voelen? Nee, is het duidelijke antwoord. Ten eerste hebben we het shirt terug. Ten tweede toont het hele incident aan dat de 'macht' binnen het voetbal weer komt te liggen waar hij hoort: bij de supporters. Wanneer de supporter het niet meer pikt, bindt de commercie wel in. Niet meer de directe wens van de supporter is van belang, maar zijn koopgedrag. Het is een stapje meer, maar het geeft de supporter wel een machtig wapen. Een boycot, spontaan of georganiseerd, blijkt te werken. Hoe zouden we het nieuwe logo kunnen boycotten? Ajacieden aller landen verenigt u! Uitverkoop Beste bewijs is de constatering dat de Ajax- shirts nu al, terwijl het seizoen amper halver wege is, in de uitverkoop zijn. Naschrift redactie: Begin januari zijn de adidas-shirts in een sportzaak in Weert gesignaleerd voor de stuntprijs van fl. 65,- de ajax ster nr. 34 www.deajaxster.nl 35

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 2001 | | pagina 35