adidas en de terugkeer naar de traditie? "Commercie", volgens het woordenboek betekent het handel. De gemiddelde supporter zal eerder een definitie gebruiken met de elementen: verloedering, ondergang voetbal sport, broekrok en te veel geld. "Traditie", het door de schrijver gebruikte oude woordenboek omschrijft dit als: overlevering, oude gewoonte. De commercieel medewerker van willekeurig welk bedrijf zal het eerder omschrijven als lastig, onhandig en weinig geld aan te verdienen. Deze twee woorden geven heel beknopt de strijd weer die er de laatste jaren wordt gevoerd binnen de voetballerij. De twee woorden traditie en commercie lijken, tenminste bij ons aller Ajax, totale tegenpolen. Toch bleek onlangs dat zij hand in hand kunnen gaan (eigenlijk een foute uitdrukking voor dit fanzine). Ontheiliging shirt De zeer verregaande vercommercialisering is al jaren een doorn in het oog van menig trouw Ajacied. De club lijkt haar ziel verkocht te DUZtERT RtOUZtEftT afgeprijsd Réduit Reducido A AFGEPRIJSD REDUIT REDUCIDO hebben aan het geld. De Arena en het vervan gen van het authentieke logo zijn hier de meest schrijnende voorbeelden van. Afgelopen zomer kwam hier het aantrekken van Adidas als sponsor bij, met alle gevolgen vandien. De onder supporters levende angst bleek werkelijk heid. Vanaf augustus 2000 zou Ajax niet meer met smetteloos witte mouwen spelen, maar de trotse drager van "de drie strepen" zijn. Was er dan werkelijk niets meer heilig? Er bleek binnen alle supportersgroeperingen grote weerstand tegen het nieuwe shirt te bestaan. Adidas daarentegen beschikte over andere gegevens en meldde monter dat de verkoop boven verwachting goed ging. De acties bleven nog een tijdje aanhouden, met de T-shirt actie bij de thuiswedstrijd tegen FC Groningen op vak 127 en een enkeling op vak 128, als absoluut hoogtepunt. Umbro De roep om de terugkeer van Umbro werd steeds groter. Een begrijpelijke zaak, maar het was Umbro zelf, dat het contract met Ajax wenste op te zeggen. Het is zelfs tot een rechtszaak gekomen waarin Ajax nakoming van het contract moest afdwingen. Verheerlijking van de oude shirtsponsor is dan ook niet op zijn plaats. Strepen eraf Ondanks de passie waarmee het verzet tegen de verkrachting van het shirt gepaard ging, verstomde het toch na enkele maanden. Toen kwam enkele weken geleden het verassende nieuws. Dansend vond ik mijzelf terug voor AT5 teletekstpagina 113: "Adidas maakt bekend volgend jaar de drie strepen van het shirt te verwijde ren". Eindelijk won de traditie het een keer van de commercie. Zelfs www.deajaxster.nl de ajax ster nr. 34

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 2001 | | pagina 34