Cosmetica Langzaam dringt het besef door dat een bedrijfs matige aanpak niet zaligmakend is. Want dank zij die nieuwe zakelijkheid stellen ook suppor ters en overheden hun wensen bij. De fans eisen nu rendement: kwartje in de automaat, kauwgombal eruit. En als dat rendement uitblijft, op hun aandeel of op hun seizoenkaart, dan zijn ze boos. De belastingdienst eist afdrachten over de immense salarissen en vele extra's die spe lers, bestuurders en sponsors zichzelf toestop pen en mort over de bijzondere belastingvoor delen die grootverdienende voetballers zich toe eigenen. En de Europese Commissie eist ver volgens dat een sport die zich te pas en te onpas presenteert als 'bedrijfstak' en 'productenleve rancier' zich ook aan de regels houdt die voor bedrijfsleven en werknemers zijn opgesteld: Flexwet, vrij verkeer van personen, enzovoorts. Nu de 'successtory' van de verzake lijking onder de streep niet zoveel successen heeft opgeleverd, probe ren clubs en sponsors recht te brei en wat krom gemaakt is. Niet inhou delijk, natuurlijk, maar zuiver cosme tisch, want dat werkt sneller. En dus hangt Ajax vlaggen van alle gewon nen prijzen op in de arena. In de hoop dat nostalgie verbloemt wat commercialisering heeft kapotge maakt. Maar voor de arena geldt dat gezegde van die aap en die gouden ring. Daarom ook reizen KNVB- bestuurders blootsvoets in harige pij af naar Brussel, alwaar zij ontdaan van elke vorm van eigenwaarde de voeten van Eurocommissaris Frits Bolkestein moeten kussen. "Laat ons met rust, want voetbal is zo'n volks sport." En wat doen de sponsors? Zij profi leren zich krampachtig als supporter. Adidas doet het voorkomen alsof ze Ajax al sinds de oprichting van het concern (en het liefst al ver daarvoor) een warm hart toedragen. Een spe ciale supporterssite (http://www.altiid- aiacied.nO moet daartoe bijdragen. Voor elk vooraf zo bekritiseerd adi- das-shirt dat de fans kopen, belandt een tientje in de pot van het sfeer team. Vroeger heette dat omkopen (een lolly als je je mond houdt), maar tegen woordig heet dat 'commitment'. Overigens is het amusant om te zien dat zich in kakkerlakkenland een zelfde ontwikkeling voordoet. Kappa (waar van het logo ooit de borst van Van Basten sier de) presenteert in zijn advertenties telkens drie generaties (waarschijnlijk werkloze) havenarbei ders die uit arren moede al honderd jaar naar de kuip gaan. Concurreren met de waanzin in Italië en Spanje was vanaf het begin een verloren race. Ajax had zich moeten concentreren op de sterke punten van de club en het Nederlands voetbal. Busladingen Nederlands en buitenlands talent laat zich tegenwoordig naar eindhoven lokken. Vroeger was dat anders. En dat is niet omdat psv nu meer geld heeft dan Ajax, want de trots van Amsterdam is rijker dan ooit. (advertentie) de ajax ster nr. 31 www.DEAJAXSTER.nl 9

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 2000 | | pagina 9