NOSTALGIE als DEKMANTEL Vlaggen, websites en zielige verhalen kunnen niet alles verbloemen: Chaos Nog niet zo lang geleden zagen bestuurders het licht: voetbal is een product en de clubs zijn bedrijven. Terwijl Ajax de ene prijs na de ande re binnensleepte, stonden de geld schieters te dringen voor de hekken, alsof het fans waren die een kaartje voor Ajax-Torino probeerden te bemachtigen. Niet langer heerste de trainerstaai in het stadion. Bezoekers van de hoofdtribune dienden de meest uiteenlopende managerster men machtig te zijn. Nu bestuurders en sponsors zichzelf met deze onge breidelde geldzucht in de eigen staart lijken te gaan bijten, krabbelen ze terug. Met als resultaat: een website 'Eens Ajacied, altijd Ajacied', gecon troleerde vlaggenvreugde in een pop tempel en kruipende KNVB-bestuur- ders bij Frits Bolkestein. Als het niet om te huilen was, kon je er eigenlijk alleen maar om lachen. Ergens eind jaren tachtig, begin jaren negentig waren zij de schaamte voorbij. Aanvankelijk keken de voetbalbobo's nog met een vies gezicht naar de belachelijke bedragen die Italiaanse clubs uitgaven aan hun spelers. Daar zouden de nuchtere Nederlanders zich natuur lijk nooit aan bezondigen. Het dappere Ajax hield nobel vast aan het salarisplafond van één miljoen gulden (en zag daardoor onder andere Romario aan zijn neus voorbijgaan) en stond zich voor op de verenigingscultuur, die meer interesse wekte in het spel op de groene mat dan dat achter de groene tafel. Maar de verlokkingen van het Grote Geld zijn subtieler dan een verenigingsstatuut. Plotseling moest Ajax mee in de rat race die in Zuid- Europa was ontketend. Opvallend is wel, dat dit besluit viel, op het moment dat Ajax de broek riem strakker had aangehaald dan ooit. En tege lijkertijd meer successen haalde dan ooit. Toch moest alles anders: 'We gaan iets nieuws doen.' In no time werden supporters met merchandi sing om de oren geslagen, waren stadions voor eenderde gevuld met sponsors en dienden de fans zich in het keurslijf te wringen dat de mar ketingafdeling had uitgedacht. Geld was niet langer een vies woord, het was geworden tot het Grootste Goed. Het was stoer om met miljoenen te smijten tijdens persconfe renties en interviews. Spelers lachten om sup porters en journalisten in een derdehands auto. Zonder geld was goed voetbal onmogelijk. Zonder nieuw stadion kwam er geen geld. Of tenminste, niet meergeld. En alleen voetbal was niet genoeg. Om het maximale uit zo'n bouw werk te persen, moest het 'multifunctioneel' zijn. Ook al zo'n woord onder de dekking waarvan de laatste jaren de meest afgrijselijke dingen zijn gebouwd en gedaan, met als enige argument financieel gewin. Geld is belangrijk, daar bestaat geen misver stand over. Wie staat er graag bij de bakker met een lege portemonnee? Maar in de voetbalwe reld zijn de grenzen tussen doel (mooi spel) en middel (financiën) vervaagd. Waar grenzen ver vagen, daar heerst echter al snel de chaos. En in die chaos is Ajax de laatste vier jaar wegge zakt tot een worstelende subtopper. Niets is meer wat het lijkt, de enige zekerheid is een gestaag groeiende begroting. Het gebrek aan grenzen zou zelfs wel eens de brandstof kun nen zijn die het waakvlammetje van het vanda lisme weer aanwakkerde tot een echt vuur. Maar dat is misschien meer voer voor psychologen. Nu Ajax en het Nederlandse voetbal op het diep tepunt zijn beland (dat hopen we althans), pro beren de bestuurders en sponsors het weer over een andere boeg te gooien. Want geld is leuk, zolang het goed gaat. Maar geld kweekt geen goodwill. Integendeel: nog nooit waren de (altijd kritische) Ajax-fans zo wreed tegen hun spelers als in het seizoen dat de club 70 miljoen gulden aan versterkingen uitgaf. 8 www.DEAJAXSTER.nl de ajax ster nr. 31

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 2000 | | pagina 8