de redacti'è behoudt zich het recht een brief in te korten de mening van de schrijver hoeft niet de mening van de redactie te zijn Redactie DAS Postbus 4097 2003 EB Haarlem pi_alfa@euronet.nl duitse beer Beste DAS, Een drie-tenige duitse beer heeft het gemunt op ons Ajax. Overduidelijk zijn de bloedige sporen van dit monster terug te vinden op de edele flanken van onze Godenzonen. Luisterend naar de naam adidolf maakt dit misbaksel geen onderscheid tussen jong en oud. Iedere Ajacied moet er aan geloven. Met een onstilbare honger heeft de beer zich inmiddels aan alle Ajax-spelers vergrepen. En dat is niet genoeg. De beer heeft het nu gemunt op de supporters. Met behulp van moderne oorlogstactieken werpt de beer zich op de doorgaans onverschrokken rood-witte schare. En doet dit op wel zeer effi ciënte wijze. Zij die reeds overvallen zijn kun nen dit melden via een gestempeld kaartje. Zo bezoekt de beer nimmer tweemaal hetzelfde adres. Beer adidolf is voor niemand bang, getuige de onverschrokken aanval die is ingezet op de toch wereldwijd beruchte F-Side. Bijna paranoïde spied ik voortdurend m'n omgeving af: "De beer zal hier toch niet dur ven komen?" Of toch wel? Tientallen bereval- len moeten mijn prive-Ajax-tempel bescher men tegen aanvallen van adidolf. Ai, ik zie een slachtoffer lopen. Wat zal ik doen? Moet ik hem mijn medeleven betuigen? Of werkt het net als bij vampieren en is hij nu ook één van hen? Ik wil hem graag helpen. Het Jood-in-nood principe moet toch opgeld doen. Maar wil hij wel geholpen worden? Blijkbaar niet, want door hem te hulp te komen, riskeer ik een schedelbasis-fractuur. Erg veel respect voor andermans mening hebben de slacht offers niet. Nee, wij moeten bekeerd worden onder voortdurende dreigementen anders geen Ajacied te zijn. Door tweespalt te zaaien heeft adidolf ons nu verdeeld in twee kampen: Kamp 1Degenen die zich zonder slag of stoot (hebben) laten ronselen. Kamp 2: Degenen die zich om de dooie dood niet (zullen) laten ron- k selen. f Het motto van de tweespalt-campag- ne was simpel, maar zeer doeltreffend: "Draag je geen adidas? Dan ben je geen Ajacied!" Het merendeel van de ArenA-bewoners ziet hierin het ultieme middel om te bewijzen dat ze wel degelijk Ajax-supporter zijn. En nemen de leus klakkeloos over. Massaal melden zij zich aan om toe te treden tot het adidas-leger, dat de strijd moet aanbinden met een klein dapper groepje op de Zuid-zijde. Een ongere geld stelletje herriemakers, dat het lef heeft om geluid te maken tijdens wedstrijden van Ajax. Belachelijk, dat doe je bij tennis toch ook niet! De beer is los, dat is inmiddels duidelijk. De inbreng van adidolf is de grens van het fat soenlijke en wenselijke reeds voorbij. Nog nooit heeft een sponsor het lef gehad om zich zo te laten gelden en zich te mengen in zaken die alleen supporters aangaan. Er gloort ech ter wel een klein lichtpuntje. En dat duurt echt geen 5 jaar! Want als Umbro onder een lopend contract uit kan, dan kan adidas dat ook. leder groot bedrijf is gevoelig voor ongewenstheid. Net zolang schoppen tegen deze onbezonnen "Care-Bear" en hij zal uiteindelijk weer zijn vei lige hol opzoeken. Pas op! Domme beer. Ik zal m'n huid duur ver kopen, in ieder geval pas weer als deze beer geschoten is. Andrew, (125). adidas, nou en? Oh jee, wat een ramp, adidas is de nieuwe sponsor van Ajax. Waar zijn we nou toch eigenlijk allemaal over aan het zeiken? Umbro heeft toch echt heel dui delijk te kennen gegeven dat Ajax niet goed genoeg is voor ze. Sodemieter dan op met dat Umbro! Van mij mogen ze nu failliet naar de tering gaan. Maar adidas was vroeger de sponsor van die rotterdammers! Nou en? Het zal me aan mijn reet roesten waar de ajax ster nr. 31 Remco en Miriam gefeliciteerd met jullie huwelijk! 23

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 2000 | | pagina 23