!+^ACTIE!+++ACTIE!+++ACTIE!+++ACTIE!+++ACTIE!+++ACTIE!++
wat groepen heen en weer rennende suppor
ters, een slecht gemikt blikje cola en een ver
dwaalde steen richting ME, hebben we niet kun
nen zien. Volgens helderziende Stekelenburg
zijn er zoveel supporters gearresteerd, omdat
er anders ongeregeldheden zouden hebben
plaatsgevonden. Hoezo preventieve aanhou
ding? Als voetbalsupporter kunnen we dan nog
wat gaan beleven als de Wet Bestuurlijke
Ophouding in werking is getreden. Bij dit soort
acties kan de politie met de wet in de hand alle
demonstranten moeiteloos van de straat pluk
ken, louter op basis van vage vermoedens. Hoe
zit het eigenlijk met de rechten van voetbalsup
porters als zelfs demonstreren al is verboden?
Wordt het niet eens tijd om een aantal zaken
aan het Europees Hof voor te leggen?
De kosten
Aan de vasthoudendheid van de burgemeester
hing een behoorlijk prijskaartje. Er zullen niet
veel verplichte buscombi's zijn, die duurder zijn
geweest. Onbedoeld bereikt de overheid pre
cies het omgekeerde effect. In plaats van een
kostenbesparing dankzij een verminderde poli-
tie-inzet, moest er nu een veelvoud worden
betaald.
Uitgaande van 300 man extra ME die geduren
de 10 uur in touw zijn geweest tegen een (laag)
geschat uurtarief van 80, komen we tot
240.000 aan extra personeelskosten. Tellen we
de helikopter die urenlang voor 6000 per uur
rondcirkelde er voor zes uur bij op, dan komen
we op 276.000 en dan vergeten we voor het
gemak de paar kubieke meters water uit het
waterkanon en andere materiële kosten.
Meer dan 90% van de feyenoord-supporters
boycotte de buscombi, slechts 45 trotseerden
de oproep en de bedreigingen van mede-sup
porters, zodat het combi-retourtje rotterdam-
Tilburg het schappelijke bedrag van 6.133 per
persoon heeft gekost.
De SVA: trekken aan een dood paard
Kritische lezers zullen misschien moeite hebben
met de wijze waarop wij de SVA benaderen,
maar opnieuw moeten wij melden dat pogingen
om de SVA in beweging te krijgen zijn mislukt.
Zelfs bij een veilige actie als deze met een breed
draagvlak (ook de KNVB ondersteunde de
acties), wordt de kans om zich eindelijk eens als
belangenbehartiger te profileren niet gegrepen.
Samenwerking met de lamgeslagen vereniging
bleek opnieuw nagenoeg onmogelijk. In de vori
ge DAS konden wij melden dat de SVA tot ons
afgrijzen de wedstrijden tegen Den Bosch en
de ajax ster nr. 29
Vitesse doodleuk als combi had opgegeven. In de
Tilburg-zaak bleef men tot wanhoop van andere
supportersverenigingen volledig passief, zich ver
schuilend achter de koepelorganisatie BOVS.
Een eenvoudig voorstel van de DAS-redactie om
de kosten van de gehuurde bus te delen werd, als
ware het een oneerbaar voorstel, van de hand
gewezen. Het lijkt alsof er telkens weer aan een
dood paard getrokken moet worden. De bestuur
lijke stroperigheid en wazige machtsstructuur ver
lamd elke effectieve besluitvorming. Zoals wel
vaker kon DAS, bijgestaan door de steeds actie
ver wordende OFA, de kastanjes weer eens uit het
vuur halen.
Onze conclusie
Grootste winstpunt is dat supporters van rivali
serende clubs in staat zijn geweest gezamenlijk in
actie te komen en een krachtig signaal hebben
kunnen afgeven naar de overheid dat de maat
meer dan vol is. Het dwingt de plaatselijke autori
teiten om voortaan zorgvuldiger vast te stellen of
bij een wedstrijd de combi-regeling moet worden
toegepast. Gemeenten die onredelijke combi's blij
ven opleggen, lopen een gerede kans een geld
verslindende operatie te moeten uit-voeren om dit
af te dwingen.
Wij moeten nog maar zien of "principiële" gemeen
ten telkens maar weer bereid zijn diep in de geld
buidel te tasten om een wedstrijd gespeeld te krij
gen. In feite resteren er maar twee keuzes: of de
wedstrijd moet worden verboden, of er wordt
gepraat met supporters over alternatieven. En dat
is precies wat de Commissie Stekelenburg advi
seerde en door burgemeester Stekelenburg werd
genegeerd.
De aanzwellende kritiek op de inflexibele uitvoe
ring van de combi-regeling is op zich positief te
noemen, maar leidt de aandacht wel af van het
werkelijke probleem. Allereerst moet het aantal
combi's omlaag. Pas als een combi onvermijdelijk
is, moet bekeken worden hoe de regeling suppor-
tersvriendelijker gemaakt moet worden door bij
voorbeeld het creëren van extra opstapplaatsen.
De op 28 februari gemaakte afspraak tussen
BOVS, KNVB en Haagse politiek om het aantal
combi-reizen structureel te verminderen kan als
een eerste hoopvolle stap worden beschouwd.
Tenslotte valt het te hopen dat de KNVB zich de
oude afspraak weet te herinneren om actievoeren
de supporters geen stadionverbod op te leggen,
voor zover zij zich niet hebben misdragen. Het
blind uitdelen van verboden aan supporters die
toevallig van de straat zijn geplukt, heeft niets
meer met bestrijden van voetbalvandalisme te
maken, maar alles met machtsmisbruik.
7