!+^ACTIE!+++ACTIE!+++ACTIE!+++ACTIE!+++ACTIE!+++ACTIE!++ wat groepen heen en weer rennende suppor ters, een slecht gemikt blikje cola en een ver dwaalde steen richting ME, hebben we niet kun nen zien. Volgens helderziende Stekelenburg zijn er zoveel supporters gearresteerd, omdat er anders ongeregeldheden zouden hebben plaatsgevonden. Hoezo preventieve aanhou ding? Als voetbalsupporter kunnen we dan nog wat gaan beleven als de Wet Bestuurlijke Ophouding in werking is getreden. Bij dit soort acties kan de politie met de wet in de hand alle demonstranten moeiteloos van de straat pluk ken, louter op basis van vage vermoedens. Hoe zit het eigenlijk met de rechten van voetbalsup porters als zelfs demonstreren al is verboden? Wordt het niet eens tijd om een aantal zaken aan het Europees Hof voor te leggen? De kosten Aan de vasthoudendheid van de burgemeester hing een behoorlijk prijskaartje. Er zullen niet veel verplichte buscombi's zijn, die duurder zijn geweest. Onbedoeld bereikt de overheid pre cies het omgekeerde effect. In plaats van een kostenbesparing dankzij een verminderde poli- tie-inzet, moest er nu een veelvoud worden betaald. Uitgaande van 300 man extra ME die geduren de 10 uur in touw zijn geweest tegen een (laag) geschat uurtarief van 80, komen we tot 240.000 aan extra personeelskosten. Tellen we de helikopter die urenlang voor 6000 per uur rondcirkelde er voor zes uur bij op, dan komen we op 276.000 en dan vergeten we voor het gemak de paar kubieke meters water uit het waterkanon en andere materiële kosten. Meer dan 90% van de feyenoord-supporters boycotte de buscombi, slechts 45 trotseerden de oproep en de bedreigingen van mede-sup porters, zodat het combi-retourtje rotterdam- Tilburg het schappelijke bedrag van 6.133 per persoon heeft gekost. De SVA: trekken aan een dood paard Kritische lezers zullen misschien moeite hebben met de wijze waarop wij de SVA benaderen, maar opnieuw moeten wij melden dat pogingen om de SVA in beweging te krijgen zijn mislukt. Zelfs bij een veilige actie als deze met een breed draagvlak (ook de KNVB ondersteunde de acties), wordt de kans om zich eindelijk eens als belangenbehartiger te profileren niet gegrepen. Samenwerking met de lamgeslagen vereniging bleek opnieuw nagenoeg onmogelijk. In de vori ge DAS konden wij melden dat de SVA tot ons afgrijzen de wedstrijden tegen Den Bosch en de ajax ster nr. 29 Vitesse doodleuk als combi had opgegeven. In de Tilburg-zaak bleef men tot wanhoop van andere supportersverenigingen volledig passief, zich ver schuilend achter de koepelorganisatie BOVS. Een eenvoudig voorstel van de DAS-redactie om de kosten van de gehuurde bus te delen werd, als ware het een oneerbaar voorstel, van de hand gewezen. Het lijkt alsof er telkens weer aan een dood paard getrokken moet worden. De bestuur lijke stroperigheid en wazige machtsstructuur ver lamd elke effectieve besluitvorming. Zoals wel vaker kon DAS, bijgestaan door de steeds actie ver wordende OFA, de kastanjes weer eens uit het vuur halen. Onze conclusie Grootste winstpunt is dat supporters van rivali serende clubs in staat zijn geweest gezamenlijk in actie te komen en een krachtig signaal hebben kunnen afgeven naar de overheid dat de maat meer dan vol is. Het dwingt de plaatselijke autori teiten om voortaan zorgvuldiger vast te stellen of bij een wedstrijd de combi-regeling moet worden toegepast. Gemeenten die onredelijke combi's blij ven opleggen, lopen een gerede kans een geld verslindende operatie te moeten uit-voeren om dit af te dwingen. Wij moeten nog maar zien of "principiële" gemeen ten telkens maar weer bereid zijn diep in de geld buidel te tasten om een wedstrijd gespeeld te krij gen. In feite resteren er maar twee keuzes: of de wedstrijd moet worden verboden, of er wordt gepraat met supporters over alternatieven. En dat is precies wat de Commissie Stekelenburg advi seerde en door burgemeester Stekelenburg werd genegeerd. De aanzwellende kritiek op de inflexibele uitvoe ring van de combi-regeling is op zich positief te noemen, maar leidt de aandacht wel af van het werkelijke probleem. Allereerst moet het aantal combi's omlaag. Pas als een combi onvermijdelijk is, moet bekeken worden hoe de regeling suppor- tersvriendelijker gemaakt moet worden door bij voorbeeld het creëren van extra opstapplaatsen. De op 28 februari gemaakte afspraak tussen BOVS, KNVB en Haagse politiek om het aantal combi-reizen structureel te verminderen kan als een eerste hoopvolle stap worden beschouwd. Tenslotte valt het te hopen dat de KNVB zich de oude afspraak weet te herinneren om actievoeren de supporters geen stadionverbod op te leggen, voor zover zij zich niet hebben misdragen. Het blind uitdelen van verboden aan supporters die toevallig van de straat zijn geplukt, heeft niets meer met bestrijden van voetbalvandalisme te maken, maar alles met machtsmisbruik. 7

AJAX ARCHIEF

Fanzine De Ajax Ster (1996-2001) | 2000 | | pagina 7